• Anonym (Linn310)

    Börja med P-piller

    Hej,

    Förra veckan så fick jag p-piller utskrivet från barnmorskan, detta är första gången jag kommer använda de. De p-piller jag fick utskrivet har 28 tabletter. Jag har fortfarande inte börjat med de och min mens slutade i fredags. Om jag tar de vanliga tabletterna och får mens/blöder innan jag kommer till sockerpillren, ska jag fortsätta ta de vanliga tabletterna eller ska jag byta till sockerpillren på en gång?

    Och när man tar sockerpillren, ska man ta alla 7 tills de är slut i kartan eller hur många tar ni?

    Sen angående att man inte får dricka grapefrukt juice (blodapelsin juice), får man inte heller dricka alkohol drinkar som innehåller det? 

  • Svar på tråden Börja med P-piller
  • Anonym (Maria)

    Du kommer inte blöda om du börjar ta pillren nu och fortsätter dagligen fram till sockerpillren. P-pillren reglerar dina blödningar, inte din gamla menscykel.

    Om du inte tar första pillret på mensens första dag ska du äta i sju dagar innan du är fullt skyddad mot graviditet.

    Sockerpillrena är bara för att ha koll på dagarna. Du behöver inte äta dessa alls. Men det är lättast att starta en ny pillerkarta samma veckodag, så sju dagar känns enkelt. Äta flera kartor efter varandra och bara ta en blödning ibland funkar också för de flesta. Blir aningens dyrare p-piller så bara.

  • Anonym (e)

    Förstår grapefruktjuice men blodapelsin är ju inte det?

  • Anonym (Linn310)
    Anonym (e) skrev 2024-03-18 21:07:21 följande:

    Förstår grapefruktjuice men blodapelsin är ju inte det?


    Okej nej det är nog kanske inte samma, men grapefrukt juice då, får man dricka det om den finns i något drink eller?
  • Anonym (Linn310)
    Anonym (Maria) skrev 2024-03-18 20:41:20 följande:

    Du kommer inte blöda om du börjar ta pillren nu och fortsätter dagligen fram till sockerpillren. P-pillren reglerar dina blödningar, inte din gamla menscykel.

    Om du inte tar första pillret på mensens första dag ska du äta i sju dagar innan du är fullt skyddad mot graviditet.

    Sockerpillrena är bara för att ha koll på dagarna. Du behöver inte äta dessa alls. Men det är lättast att starta en ny pillerkarta samma veckodag, så sju dagar känns enkelt. Äta flera kartor efter varandra och bara ta en blödning ibland funkar också för de flesta. Blir aningens dyrare p-piller så bara.


    Okej men om jag inte tar sockerpillerna då får jag väl ingen "mens" eller?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Linn310) skrev 2024-03-18 21:35:50 följande:
    Okej men om jag inte tar sockerpillerna då får jag väl ingen "mens" eller?
    Det är inte sockerpillren som ger blödning, det är uppehållet i de riktiga pillren. Så antingen börjar du på en ny karta och tar blödningarna mer sällan, eller så pausar du ätandet/äter sockerpiller och då får du en blödning.  
  • Anonym (Linn310)
    Anonym (Maria) skrev 2024-03-19 06:41:02 följande:
    Det är inte sockerpillren som ger blödning, det är uppehållet i de riktiga pillren. Så antingen börjar du på en ny karta och tar blödningarna mer sällan, eller så pausar du ätandet/äter sockerpiller och då får du en blödning.  
    Uppehållet i de riktiga pillren? Hur menar du? Om jag vill alltså ha mens/blödning då ska jag sluta ta p-piller i några dagar eller?
    Uppfattade som att man ska äta sockerpiller om man vill ha mens? 

    Om du vill ha en blödning varje månad
    "Har du en karta med 28 tabletter tar du sockerpiller under de sista dagarna på kartan. Hur många de är beror på vilka p-piller du äter. Ofta finns det fyra eller sju sockerpiller. Oavsett hur många sockerpiller det är på din karta räcker det alltid att du äter sockerpiller i fyra dagar innan du börjar på en ny karta." Så står det när jag söker upp det
  • Anonym (Maria)

    Din karta består av 21 verksamma piller.

    I upp till sju dagar per 28 dagar kan du strunta i att ta verksamma piller. Då kan du äta dessa "sockerpiller" om det hjälper dig att ha koll på dagarna. Eller så kan du låta bli och inte ta piller, bara du har koll på dagarna. Då kommer du få en mensliknande blödning.

    Eller så börjar du på en ny karta. Då kommer du inte blöda.

    Sockerpillren innehåller inget verksamt ämne. Deras enda funktion är att fylla kartan och räkna dagar. 

Svar på tråden Börja med P-piller