• ElisaElla

    Gåvobrev vid flera tillfällen

    Min mamma har gett både mig och min son små pengasummor vid ett flertal tillfällen. Nu är jag orolig att vid hennes bortgång kan min bror påstå att det är förskottsarv. Jag har läst om gåvobrev, men hittar inget om gåvan redan är överlämnad och om man fått pengar vid flera tillfällen... Någon som kan råda mig om hur vi ska göra?

  • Svar på tråden Gåvobrev vid flera tillfällen
  • EnAnonumius
    Habbe skrev 2024-03-17 19:40:02 följande:

    Läs bifogade länk. Huvudregeln är att gåva skall anses som förskott på arv.
    www.bjornlunden.se/juridik/f%C3%B6rskott-p%C3%A5-arv__177


    Stämmer bra detta att det är i regel så. 

    Dock så kan man skriva andra villkor i gåvobrevet om man ger en större summa till barnen.

    Jag själv har skrivit gåvobrev, m.h.a en jurist, och skrev i brevet att de inte skulle ses som ett förskott på arvet.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Medborgare
    ElisaElla skrev 2024-03-17 19:18:46 följande:
    Gåvobrev vid flera tillfällen

    Min mamma har gett både mig och min son små pengasummor vid ett flertal tillfällen. Nu är jag orolig att vid hennes bortgång kan min bror påstå att det är förskottsarv. Jag har läst om gåvobrev, men hittar inget om gåvan redan är överlämnad och om man fått pengar vid flera tillfällen... Någon som kan råda mig om hur vi ska göra?


    Gåvor till barnbarn brukar inte räknas som förskott på arv, eftersom barnbarnet inte ärver givaren. Sedan beror det på summan, finns ingen fast gräns. 
  • ElisaElla
    EnAnonumius skrev 2024-03-17 20:17:21 följande:
    Stämmer bra detta att det är i regel så. 

    Dock så kan man skriva andra villkor i gåvobrevet om man ger en större summa till barnen.

    Jag själv har skrivit gåvobrev, m.h.a en jurist, och skrev i brevet att de inte skulle ses som ett förskott på arvet.
    Ok. Jag har förstått att man ska skriva gåvobrev, men nu har jag ju fått pengar vid ett flertal tillfällen. Ska vi skriva gåvobrev för varje tillfälle eller kan man klumpa ihop det? Jag menar, det syns ju i hennes bankutdrag när detta har skett... Har du vetskap om detta också?
Svar på tråden Gåvobrev vid flera tillfällen