• Tufftomat

    Hur länge får kidsen vara vakna

    Hej.

    Jag tänkte kolla hur länge folk låter sina 9 till 11-åringar vara vakna på lördagar?

    Känner att jag som ensamstående farsa inte har någon chans till lugn, ro och egentid för att ungarna vägrar att lägga sig.

  • Svar på tråden Hur länge får kidsen vara vakna
  • Spucks

    Jag har inte haft en fast tid för mitt barn, hon har lagt sig när hon var trött.
    Men behöver du lugn och ro på kvällen kan du ju ha regeln att de måste hålla sig i sitt rum och någorlunda tyst efter en viss tid.

  • Gatekeeper

    Jag är ingen rutinerad förälder, men har blivit bonuspappa som är ensamstående med delad vårdnad om min bonusdotter. 
    Hon fyller 11 lite senare i år och på lördagarna får hon såklart vara uppe senare än i veckorna. Men jag har ingen bestämd tid. Det beror lite på om vi ser på något mysigt tillsammans och på hur trött hon verkar. Men efter klockan 22 så är det mys framför tv:n eller att vi sitter och pratar som gäller. Inget stökande utan att hon åtminstone är nere i varv.
    Jag har ingen aning om vad som är rätt, men antar att alla är olika och att omständigheterna påverkar. Jag vet själv inget bättre sätt än att man känner sitt barn bäst själv och får gå på känsla. Gör vi på ett sätt en lördag och hon är jättetrött på söndagen, så får man testa något annat nästa helg. 
    Kanske var ett uselt råd eller möjligtvis inget råd alls. 🙈
    Följ din magkänsla så kommer det att bli rätt så småningom!
    Lycka till! 😊

  • AndyPandyLandy
    Sanna43 skrev 2024-03-17 09:22:40 följande:

    Kan de inte sitta i sina sängar och se film på en ipad eller läsa? 


    Skärmtid precis innan läggdags är ju inte att rekommendera. 
  • AndyPandyLandy

    Kring kl 21 är en bra tid för en 9-åring. Problemet är att 11-åringen kommer att vilja vara vaken längre.

    Dock är det bra att försöka få barnen i säng i tid för sena kvällar och oregelbundna sovtider är förknippat med beteendeproblem som sedan påverkar skolresultat och annat i livet. 

Svar på tråden Hur länge får kidsen vara vakna