• Gunpoint

    Finns där tillfällen där det är okej för kompisar att utesluta?

    Kanske en provocerande fråga för vissa men är det ibland okej för barnens kompisar att utesluta varandra?

    Anledningen grundar sig till att min son umgås mest med två tjejer i klassen och har generellt sätt haft väldigt svårt att skaffa sig nya kompisrelationer. Dessa två tjejer verkar ändå tycka om hans sällskap men långt ifrån alltid och man får ibland känslan att dom är med honom bara i ren sympati. Vi har tidigare försökt para ihop honom med andra men han går ändå tillbaka till dessa två.

    Nu i fredags fick jag höra att dessa två tjejer har skapat "självdagen" där dessa två tjejer vill vara själva, utan min son. Denna "självdagen" infaller varje fredag och då har dom sagt att han får bara vara med dom på morgonfritids men inte annars. Min son är inte alls störd av det för han, som han själv säger: "dom försöker bara hjälpa mig för jag har inte så många kompisar". Men mitt vuxna och kanske cyniska hjärta ser det mer som ett sätt att skylla bort en uteslutning till någon form av veckodag där alla 3 kommit överens om något. 

    När jag tar upp situationen med ena dotterns mamma så säger hon att dottern tycker det är svårt att ha "tjej-snack" när min son alltid är med och det är inte så att han inte får vara med men att dom vill att han är med andra då. Min son ger en annan bild av det där han uttryckligen inte får vara med. Värt att nämna är att barnen fyller 9 i år.

    Oavsett så gör detta mig väldigt kluven. Själv är jag extremt emot att utesluta folk i alla sociala sammanhang men sen samtidigt har jag en viss förståelse för tjejerna. Det är inte riktigt så att om dom har hemlisar eller liknande kan träffas enkelt privat som vi vuxna kan. Å andra sidan tar det emot med den vetskapen att han inte är riktigt deras kompis om man utesluts så. Kvittar hur många vi var i vårt grabbgäng när man växte upp. Det var aldrig så att någon inte fick vara med utan alla hakade på som ville. Kanske annorlunda när gruppen är homogen.


    Men vad är er take på detta. Är det ibland accepterat att kompisar utesluter varandra?

  • Svar på tråden Finns där tillfällen där det är okej för kompisar att utesluta?
  • Tow2Mater

    Grabbar umgås i gäng, flickor oftast 2 och 2. Aven en tredje flicka kan bli utesluten en dag när de forsta 2 umgås, och så är det de andra två nästa dag. Flickor umgås oftast inte i gäng på samma sätt.

  • Fjäril kär

    Ser inga konstigheter alls i detta. Självklart ska flickorna få ha en dag för sig själva och kunna ha tjejsnack . Vi får inte glömma att för en del flickor börjar puberteten dyka upp och det kan vara skönt att få dela såna tankar med en tjej utan att en kille lyssnar hur goda vänner dom än må vara. I min klass var vi några tjejer som fick mens när vi var 10 så det var viktigt att att ha någon att prata med då. 

  • Anonym (Känner igen)

    Känner igen till viss del. Inte att man gör exakt så, men att i lågstadiet verkar det bli en mer strikt könsuppdelning. 

    Min son lekte mest med tjejer på dagis och i skolan hade han svårt att komma in i killgängen och tjejerna ville inte längre leka med killar. 

    Slutade faktiskt med att vi bytte skola så han fick en ny chans att komma in i killgemenskapen där vilket gick bra. 

Svar på tråden Finns där tillfällen där det är okej för kompisar att utesluta?