• Rockbrud

    ofostrig graviditet/ vindägg

    Bakgrund:
    Jag o mannen har i flera år försökt få barn båda mha både kärlek o vetenskap utan framgång... plussade 20.2 och alla var glada.

    nu:
    Var på ett tidigt ultraljud idag och borde vara i vecka 9+. Gyn hittade inget foster utan såg bara graviditetssäcken. Misstänkte att det rör sig om en ofostrig graviditet.
    Fick ny tid om 1.5 v för att dubbelkolla om jag inte fått bortfallsblödning  innan dess. Då blir det abort om inget foster hittas.
    Är nu jätteledse,n för barnet var hett efterlängtat. Jag har alla möjliga graviditetskrämpor o känner mig verkligen gravid.
    Ännu finns det ju en minimal chans att där finns ett foster men jag vågar inte tro på det utan inväntar nu blödningen o sörjer. Gyn var dock osäker om en sådan kommer av sig själv då livmoderns innehål såg så "fast ut"(?)

    Fråga:
    Ni som haft ofostriga graviditeter; hur betedde det sig och fick ni blödning eller blev det abortpiller/ skrapning? i vilken vecka kom det fram? Och har någon varit gravid trots att de inte set något på först  ultrat?

  • Svar på tråden ofostrig graviditet/ vindägg
  • Anonym (Lollo91)

    Jag är så ledsen för er skull. jag har varit i precis samma situation. Vi hade försökt i mer än ett år och fått hjälp med medicinering för att stimulera ägglossning när jag blev gravid, men på ultraljud i vecka 9 såg man två tomma hinnsäckar, så ofostrig tvillinggraviditet. Fick ett nytt ultraljud någon vecka senare som visade samma sak och fick då cytotec för att frambringa ett missfall. Det var en hemsk upplevelse hela situationen, som jag inte önskar någon annan. Både jag och min man var otroligt ledsna.

    jag hade graviditetssymtom som ömma bröst osv. Eftersom det var första gången jag var gravid var det svårt att veta och jämföra med något annat. Men man kan absolut känna sig gravid,  har ju graviditetshormoner i kroppen trots att det inte finns något foster.

    jag hade en långdragen blödning efter cytotecbehandlingen, men när den väl var över blev jag gravid igen på tredje försöket och har nu en snart femårig pojke här hemma. Är faktiskt gravid med tredje barnet nu. stort Lycka till till dig och er 

  • Rockbrud

    Låter väldigt likt för er, som för oss.
    de enda som lite tröstar är att ni blev gravida snabbt efter. Har läst att det kan vara enklare att bli gravid då kroppen är inställd på det. Får hoppas det gäller oss också.

    i vilken vecka tog du cytotex? 11? 


    gyn. Skulle gett mig redan igår om jag ville, men ville hålla fast vid halmstrået att de sett fel. Min gyn sa att det bara är som en lite blodigare vanlig mens. Men du hade då bevisligen värre. Kan de betrott på tvillingar? 


    skillde graviditers symptomen för dig jmf senare graviditeterna? Jag har haft spyor i halsen i flera veckor, ömma svullna bröst, molvärk o en sjuhelvetes trötthet. Har nästan somnat sittande på jobbet flera gånger... 
    verkar inte vara mycket att se frammemot de kommande veckorna..

  • Anonym (Lollo91)

    Jag tror att jag var på ultraljudet Vecka 9+ något och sedan tog cytotec vecka 10+ något. Tror att det är bra att vänta en vecka innan man tar cytotec ändå, det kan ju vara att du är tidigare gången än du tror om du har tur.

    jag vet inte varför jag blödde länge, jag blödde kraftigt i flera omgångar och tror att blödningen höll i sig i en månad minst. Men det kan säkert skilja. Jag upplevde också att cytotecen gjorde rätt ont.

    det är svårt att veta hur symtomen hade skilt sig om det varit en levande graviditet. Alla mina graviditeter har varit olika varandra. Jag mådde inte illa med barn nummer ett eller två men däremot mycket med barn nummer tre. Men jag minns att jag hade molvärk som att livmodern växte och att jag var trött och hade ömma bröst. Men detta var ju ett tag sedan och första gången jag var gravid så jag hade inget att jämföra med.

    önskar verkligen att du får se ett hjärta nästa ultraljud, men kanske är skönt på ett sätt att ställa in sig på det värsta.

  • Rockbrud

    Ja lite hoppas jag ännu men tror nog det e kört. Det är nästan 6 v sen jag plussade så borde vara i minst v8. Om jag förstod rätt så borde de i de veckorna se nått liv? sen mätte hon fostersäcken, den var typ 3,5cm vilket jag förstod att endå inte var helt litet. Har ingen aning om hur stor den ska vara i v9 men förstod på gyn att det var helt ? normalt?.


    läste på lite om cytotec o de verkade helt normalt att blöda 4 v. Usch å fy. gyn nämnde inte vilket läkemedel de skulle använda men säkert fungerar de lika. 


    tack för att du delade med dig

  • Anonym (Så)

    Storleken på din hinsäck verkar stämma bra till v 9. Men fostret ska vara 2 cm i samma vecka, så borde tyvärr ha synts. Jag är ledsen för din skull. Hoppas du får igång blödningen snart och kan börja om.
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

  • Rockbrud

    Tack. Vi kämpar på, har fått lite distans till det hela men känslorna strömmar väl till igen nästa vecka då jag besöker gyn. Har haft ett par dagar med mycket illamående och det känns så himmla onödigt/:

Svar på tråden ofostrig graviditet/ vindägg