• anonymmtjejj

    Stör mig på folk som börjar prata engelska med en

    Stör mig jättemycket på att främlingar börjar prata engelska med mig trots att jag är svenskfödd. Det är t.o.m på gränsen till rasistiskt att bara anta att nån inte kan svenska. Jag menar, du har aldrig sett den här personen i ditt liv, hur kan man påstå att den här människan inte är svenskfödd och inte kan svenska. Har det verkligen blivit SÅ många invandrare i Sverige liksom 😂

    Ett exempel var när jag satte mig för att kolla på en fotbollsmatch där Sverige var med. Såklart man kollar då, om man är född och uppväxt i Sverige. Så kommer dessa gubbslem som ser ut att va 60+ och börjar prata engelska med mig och frågar om jag vill följa med till hotell (man ba försöker du va otrogen mot din fru elr). Det är ju rasistiskt att anta att nåndefinitivt inte kan svenska. Verkade som att dom antog att jag bara va där för å knulla elr nåt. Varför gör man såhär? 

  • Svar på tråden Stör mig på folk som börjar prata engelska med en
  • Purple Haze of Sweden

    Här i Sverige snackar vi svenska! Svenska är vårt modersmål. Är man invandrare och kommer till Sverige så ska man fan i mig lära sig snacka svenska - PUNKT SLUT! Vill man inte snacka svenska så kan man dra tillbaka till det land man kommer ifrån. UNDANTAG - turister så klart.  Glad

  • nattuw

    På platser där det samlas många utländska turister (tänk gamla stan) brukar personal ofta tilltala mig på engelska. Antagligen för att jag, enligt uppgift, inte ser helt svensk ut. Det stör mig inte och jag brukar vara artig och svara på engelska för att de inta skall behöva känna sig generade.

  • Ylva34

    Det finns tyvärr halvkorkade människor lite överallt, låt dig inte provoceras av det, det tar bara av din energi,  bästa man kan göra är att skratta åt det, jag hade svarat dem på svenska, om jag ens bemödat mig svara dem alls. Låtsas jag inte förstår engelska? Eller svengelska? ;)

  • Kammen320
    nattuw skrev 2024-03-21 19:35:51 följande:

    På platser där det samlas många utländska turister (tänk gamla stan) brukar personal ofta tilltala mig på engelska. Antagligen för att jag, enligt uppgift, inte ser helt svensk ut. Det stör mig inte och jag brukar vara artig och svara på engelska för att de inta skall behöva känna sig generade.


    Aha, är det därför dom pratar engelska med en just där? Jag har alltid trott att personalen är utländsk o inte kan svenska så jag svarar på engelska 😁 j
Svar på tråden Stör mig på folk som börjar prata engelska med en