• MagganTop

    Utökad barnomsorg

    Någon här som fått utökad barnomsorg beviljad vid föräldraledighet med småsyskon? (i min region har man endast rätt till barnomsorg 15 h i veckan med syskon) 

    jag tänker alltså tex för storasyskonets behov av personlig utveckling m.m

    vad var ert argument?

  • Svar på tråden Utökad barnomsorg
  • Anonym (Ja)

    Ja, när min pojke var 4-6 år fick han utökad barnomsorg pga selektiv språkstörning, logopeden skrev ett intyg om att det skulle gynna hans språkutveckling att vara på förskolan och samspela med andra barn. Han gick då 5h varje dag. Det var bra och utvecklande för honom. Så ja om behov finns så ser jag att de är positivt 

  • Anonym (Linda)

    Vi fick det pga att jag var i för dåligt kroppsligt skick för att kunna ta hand om en treåring. Kunde tex inte lyfta barnet eller gå ut. 

  • Anonym (före)
    MagganTop skrev 2024-03-14 16:48:08 följande:
    Utökad barnomsorg

    Någon här som fått utökad barnomsorg beviljad vid föräldraledighet med småsyskon? (i min region har man endast rätt till barnomsorg 15 h i veckan med syskon) 

    jag tänker alltså tex för storasyskonets behov av personlig utveckling m.m

    vad var ert argument?


    Min son var nästan 4 år när han fick syskon. Och det var svårt för honom att gå bara 15 timmar på förskolan (som det var i min kommun då). han hamnade utanför i gruppen, trivdes inte, var uttråkad hemma utan jämnåriga (för de var ju på förskolan).

    Vi fick inte nån utökad tid,(för förskolan är inte för barnens behov, utan för förälderns behov med arbete).

    Men jag löste det genom att plugga en kurs och fick då bestämma hans tider själv. Då fick han gå alla dagar, men lite kortare än när vi jobbade, kanske kl 8.30-15, istället för 9-13.30 ti-to. Och att han fick vara med på alla aktiviteter, slapp komma på tisdagen och höra om allt kul han missade på måndagen.
Svar på tråden Utökad barnomsorg