• elivai

    Blodprov KUB

    Hej! Allihopa!
    Jag är gravid med mitt första barn & jag ska göra kub ultraljud imorgon. Dum som jag är så har jag gått in & läst provsvaret på 1177 för blodproverna & börjat analysera detta. 


    Försökt söka omkring överallt & det verkar som mitt p-hcg fri betakedja ligger så lågt? Jag ser att alla andra ligger på nästan 100. Och jag har fått 18,4 IE/L

    S-papp-A var 2.629 IE/L 

    Nu mår jag jättedåligt och har katastroftankar. Jag skulle aldrig gått in & läst provsvaren eller börjat sökt runt. 


    Finns det någon här som kan lugna mig lite? ❤️🙏

  • Svar på tråden Blodprov KUB
  • Anonym (Elin79)

    De där provsvaren kommer barnmorskan/teknikern som gör hela KUB-beräkningen att stoppa in i en matris och de behöver inte säga något alls.
    Nu har du ju redan läst dem men försök att ignorera det så länge.
    Eller så kommer du hamna i en sits där du inte kan släppa det oavsett vad som sägs imorgon. Och i så fall får du väl avgöra själv om du vill gå vidare med nipt eller om du verkligen kan släppa det och vara lugn i det resten av graviditeten. 

    Jag hade inte gjort KUB igen om jag fått fler barn eftersom jag och min man tänker helt olika om risk/sannolikhet. 

  • elivai

    om dom säger att allt ser bra ut så kommer jag släppa det, det är just Inför imorgon jag är nervös.
    tänkte om någon fått liknande siffror och som det gått bra för. 
    tack för svar ❤️

  • Anonym (Elin79)

    Försök att ta det lugnt och så får vi hoppas att ni får bra besked imorgon. För de allra flesta går det ju bra!!

  • Anonym (Li)

    Jag fick uselt resultat på KUB, enbart pga blodproverna. I mitt fall betydde det dock inget negativt, barnet var friskt och graviditeten helt okomplicerad. Lycka till!

  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Li) skrev 2024-03-12 21:20:10 följande:

    Jag fick uselt resultat på KUB, enbart pga blodproverna. I mitt fall betydde det dock inget negativt, barnet var friskt och graviditeten helt okomplicerad. Lycka till!


    Jag fick inte uselt men dåligt och enligt BM var det blodprovet som drog ner resultatet. Sen fick vi en frisk bebis men vi gick via nipt privat för att känna oss trygga med att risken ändå var att hantera som relativt låg.
  • elivai

    Tack snälla för era svar. Jag är mest orolig att det inte ska vara något där. De är min största rädsla just nu!
    Vi har så länge försökt att bli gravida så det gör det väl extra nervöst på något vis. När man äntligen lyckats ❤️

  • Anonym (:))

    Jag kollade inte blodprovet. men var helt säker på att jag skulle få dåligt pga ålder (41) men fick väldigt låg sannolikhet 1/20000 på ena o 1:6500 på andra. Dom slår ju ihop det med ul. Så jag tror inte du ska bry dig alls om enbart blodprov. lycka till idag <3

  • elivai
    Anonym (:)) skrev 2024-03-13 06:37:27 följande:

    Jag kollade inte blodprovet. men var helt säker på att jag skulle få dåligt pga ålder (41) men fick väldigt låg sannolikhet 1/20000 på ena o 1:6500 på andra. Dom slår ju ihop det med ul. Så jag tror inte du ska bry dig alls om enbart blodprov. lycka till idag <3


    Tack snälla!! det måste bara gå bra haha!!❤️
  • elivai

    Uppdatering!
    Allt gick superbra, en frisk levande bebis!! 
    Fick de bästa resultatet man kunde få, sån otrolig lättnad 🙏❤️

Svar på tråden Blodprov KUB