• Villevikingshus

    Hur tar jag mig ur relationen snabbt??

    Jag har varit i detta förhållande sedan 2011.När jag gick in i detta förhållande hade jag precis kommit ut ur ett tidigare förhållande. Jag var kanske då inte känslomässigt redo, men det förstod jag inte då. Nu när jag blickar tillbaka kan jag tänka mig att det var fel att gå in i detta. hur som haver, med detta vill jag inte att man ska tycka synd om mig utan ge mig tips tips tips snälla! jag vill även poängtera att jag vill så fort som möjligt ut ur relationen, detta knäcker mig snart.Jag lärde känna denna mannen sommaren 2011.Vintern 2011 gifte vi oss. våren 2013 fick vi vårt första barn. Allt var bra i början. Han respekterade mig det var inte så manipulativt. År 2020 ändrades allt det blev mer ?instängt? jag började känna mig som en fånge än en partner. 2020 fick jag mitt andra barn. Ca 5 dagar efter min förlossning var han otrevlig och jag uppfattade inte varför, nyförlöst börjar vi tjafsa. Han har mage att gå ut hemifrån mitt i tjafset och lämna mig ensam med två små barn (notera) ett nyfött barn. Nu hoppar jag fram ca 1,5 år framåt, slutet på 2022 grälar vi. Det slutar med att jag får massa smällar som tur är ser inte barnen detta utan vi var barnfria då de var hos hans föräldrar. Jag kommer inte gå in i detaljer utan jag skriver bara vad som hänt för att hålla det kortfattat. Sedan våren 2023 en av mina föräldrar var sjuk i cancer och blir sämre under samma tid går hen  bort utan att jag fått ha den egentid med hen som jag hade önskat givetvis pga min man. Ca 2 mån efter min förälders bortgång. Vi grälar ännu en gång , jag väljer att ta mig ut ur lägenheten till ett hotell för jag vet hur det annars brukar sluta. Vi pratar i telefon därefter varpå han svär åt min döda förälder . Jag väljer att åka tillbaka hem och konfrontera honom, vilket jag gjorde. Han ställer sig upp och börjar mata med slag. Jag får blåtira i ögat och massa blåmärken över kroppen. Han slog så hårt att jag hade huvudvärk i flera dagar efteråt. Innan allt detta under sommaren sitter vi en kväll jag bjuder hem min syster och vi dricker o äter gott. När jag väl går och lägger mig försöker han kyssa henne och tafsa på henne. Jag blir såklart arg dagen efter när jag får reda på det och ber honom dra. Han ber o bönar i flera dagar därpå och dum som jag är tar jag tillbaka honom. 


     


    Jag orkar inte leva med den här mannen mer jag känner mig ensamstående i ett förhållande. Jag är OLYCKLIG. Men samtidigt vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag har kronofogden så en egen lägenhet kan jag glömma typ? VAD SKA JAG GÖRA? Jag har tappat bort mig själv. Jag vet knappt vem jag är nu förtiden? Jag har inga vänner jag kan prata så med, då han fått mig att isolera mig själv. Den enda jag kunde vara öppen med var min förälder som inte finns längre vid liv. för en månad sedan fyllde jag år under hela dagen hinner till och med hans vänner gratta mig men INTE han. Han kommer på det under kvällen/ natten och säger oj grattis. Ingen kram INGENTING. om du har läst ända hit så tackar jag dig. Jag vill bara Ha tips och råd, gärna av någon som suttit i liknande situationb . 

  • Svar på tråden Hur tar jag mig ur relationen snabbt??
  • Core

    Det här är otroligt farligt det du lever i och jag skulle råda dig att kontakta en kvinnojour. Du har förmodligen normaliserat det här livet, men förstå att det är en sjuk människa du lever med, och ha egen sjukdomsinsikt, du själv har förmodligen blivit så insnärjd att du inte ser klart. 


    Agera, nu, oavsett om det var igår eller tre månader sedan han sist slog

  • Anonym (hh)

    Snälla underbara du, ta dig därifrån. För din och barnens skull. 
    Ta kontakt med någon nära, finns även kvinnojouren och massor med organisationer och myndigheter som kan hjälpa dig!
    Du måste få leva ditt liv, med dina barn men utan honom. Han förtjänar att sitta i fängelse , ruttna för det han gjort mot dig.
    Imorgon tar du kontakt helst med polis, eller liknande som kan hjälpa dig om det blir för tungt. 
    Du är inte ensam i detta. Massor med kramar. Du förtjänar att leva ett liv med någon som älskar dig och inte slår dig. 

  • Anonym (Abc)

    Du behöver ta dig därifrån. Ring en kvinnojour och berätta det du berättat för oss! 

  • Anonym (Kvinnojourer)

    Det verkar som du kanske har din syster i alla fall. 

    Se till att hon är din back up i en akut fas om det behövs. Se om du kan ha en akutväska stående hos henne med lite kläder till dig och barnen, någon leksak, lite mediciner och sådant. Kanske även pass så inget händer med dem om de finns. 

    Alternativt om du har en granne du litar på så kanske det också kan vara en väg att gå att ha en akutväska där. 

    Se även till att du har pengar på ett konto eller i en plånbok som han inte ser/når/vet om. Det är exempelvis lätt att be kassan på ICA ta ut ett par hundralappar extra någon gång när du ändå handlar annat utan att det syns mer än "ICA Tuggummit 853,50 kr" på bankkontot. 

    Här nedan finns det hjälp och stöd att få. Du kan även chatta med flera om det känns tryggare än att ringa. 

    kvinnofridslinjen.se/

    Här hittar du en kvinnojour där du bor www.roks.se/hittaenjour

    Svenska kyrkan kan ge stöd och råd www.svenskakyrkan.se/fa-hjalp/vald-i-nara-relationer

    Sedan försvarar jag inte honom på något sätt, men undrar hur han mår själv. En del män har en förmåga av att hålla allt inom sig. Det gör att en depression eller att man mår dåligt av annat kan te sig på annat sätt. Det betyder definitivt inte att det är okej att han beter sig som han gör. Långt ifrån! Han borde dock söka hjälp, men det är inget han kommer att lyssna på överhuvudtaget i dagsläget. Så jag hoppas du hittar styrka och hjälp att ta dig därifrån med barnen och få chansen att bygga upp dig själv och dina barns liv till det bättre. 

    Börja med någon kvinnojour eller liknande, de har hjälpt andra i din situation förut. 

  • Villevikingshus

    Tack snälla för era svar. Jag vet att jag behöver lämna omedelbar, det har jag även tänkt att göra. Jag är olycklig och lever sjukt destruktivt. Det ända som stoppar mig just nu är en lägenhet annars hade jag lämnat redan igår om det var möjligt. jag letar för fullt just nu och jag har även bett om hjälp av bekanta att hjälpa mig hitta en lägenhet. det viktiga för mig nu är att hitta ett förstahands kontrakt då jag inte vill flytta runt med barnen. 

    jag har tidigare gjort en polisanmälan men sedan valt att inte fullfölja den vilket slutade med att den lades ned. 

    jag ska absolut ringa kvinnojouren imorgon och berätta min situation och se om de kan guida mig vidare. 

    tack snälla för era svar!

  • Anonym (Lis)
    Villevikingshus skrev 2024-03-11 21:21:41 följande:

    Tack snälla för era svar. Jag vet att jag behöver lämna omedelbar, det har jag även tänkt att göra. Jag är olycklig och lever sjukt destruktivt. Det ända som stoppar mig just nu är en lägenhet annars hade jag lämnat redan igår om det var möjligt. jag letar för fullt just nu och jag har även bett om hjälp av bekanta att hjälpa mig hitta en lägenhet. det viktiga för mig nu är att hitta ett förstahands kontrakt då jag inte vill flytta runt med barnen. 

    jag har tidigare gjort en polisanmälan men sedan valt att inte fullfölja den vilket slutade med att den lades ned. 

    jag ska absolut ringa kvinnojouren imorgon och berätta min situation och se om de kan guida mig vidare. 

    tack snälla för era svar!


    Hur bor ni i dagsläget, du kan inte bo kvar där?
  • Villevikingshus
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-11 23:01:32 följande:
    Hur bor ni i dagsläget, du kan inte bo kvar där?
    Vi bor i en hyresrätt. jag tog kontakt med hyresvärden och de berättade för mig att vi måste ha bott i lägenheten i två år innan jag kan ta över kontraktet vi har i nuläget bott här i ca 1 och 4 månader.
  • Maymom
    Villevikingshus skrev 2024-03-12 07:32:19 följande:
    Vi bor i en hyresrätt. jag tog kontakt med hyresvärden och de berättade för mig att vi måste ha bott i lägenheten i två år innan jag kan ta över kontraktet vi har i nuläget bott här i ca 1 och 4 månader.
    Jag skulle dubbelkolla det. Du kan ju ha bättre rätt till den. Plus att nu ska det väl bli lättare att vräka våldsamma män och låta kvinnorna bo kvar?
  • Anonym (Lis)
    Villevikingshus skrev 2024-03-12 07:32:19 följande:
    Vi bor i en hyresrätt. jag tog kontakt med hyresvärden och de berättade för mig att vi måste ha bott i lägenheten i två år innan jag kan ta över kontraktet vi har i nuläget bott här i ca 1 och 4 månader.
    Vid en separation kan ju den andra parten få rätt till en hyresrätt. Men måste kanske upp i rätten för det. Ring familjerätte/rådgivningen och rådfråga.
Svar på tråden Hur tar jag mig ur relationen snabbt??