• Gulahörlurar

    Är Alva och Alve för lika namn på kusiner? 7 år mellan barnen.

    Jag skulle eventuellt vilja döpa min dotter till Alva. Min systers 7 år äldre son heter Alve. Tänkte inte ens i början på att namnen liknar varandra, först när jag började skriva ner dom upplevde jag det.

    Frågade min syster hur hon tänkte och kände och hon uttryckte det att vi ska följa hjärtat men att hon kanske samtidigt inte är superförjust, speciellt för att det kan bli svårt för vår mamma (barnens mormor) att hålla isär namnen. 

    Hur hade ni tänkt, tyckt och känt? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Alva och Alve för lika namn på kusiner? 7 år mellan barnen.
  • cleoeme

    Jag hade tyckt det var för lika om de var syskon. Inte när det bara är kusiner. För jag antar att ni inte bor ihop allihopa och därmed minskar risken för att förväxla namnen. Och dessutom, hur svårt kan det vara egentligen? De låter ju inte ens lika när man uttalar namnen högt.

  • OlgaElvira
    Gulahörlurar skrev 2024-03-10 21:11:30 följande:
    Är Alva och Alve för lika namn på kusiner? 7 år mellan barnen.

    Jag skulle eventuellt vilja döpa min dotter till Alva. Min systers 7 år äldre son heter Alve. Tänkte inte ens i början på att namnen liknar varandra, först när jag började skriva ner dom upplevde jag det.

    Frågade min syster hur hon tänkte och kände och hon uttryckte det att vi ska följa hjärtat men att hon kanske samtidigt inte är superförjust, speciellt för att det kan bli svårt för vår mamma (barnens mormor) att hålla isär namnen. 

    Hur hade ni tänkt, tyckt och känt? 


    Jag anser att det går alldeles utmärkt. Det är i alla fall endast under några korta barndomsår de eventuellt kommer att umgås.
  • trollhona
    Gulahörlurar skrev 2024-03-10 21:11:30 följande:
    Är Alva och Alve för lika namn på kusiner? 7 år mellan barnen.

    Jag skulle eventuellt vilja döpa min dotter till Alva. Min systers 7 år äldre son heter Alve. Tänkte inte ens i början på att namnen liknar varandra, först när jag började skriva ner dom upplevde jag det.

    Frågade min syster hur hon tänkte och kände och hon uttryckte det att vi ska följa hjärtat men att hon kanske samtidigt inte är superförjust, speciellt för att det kan bli svårt för vår mamma (barnens mormor) att hålla isär namnen. 

    Hur hade ni tänkt, tyckt och känt? 


    Namnen är lika och som syskonnamn jag skulle inte valt dem men de är KUSINER, och 7år mellan dem. Ta det namnet om du vill ha det. Detär ett fint namn.
  • Xenia

    Jag skulle inte valt det. Jag skulle själv inte velat ha ett namn som var så likt min kusins, som om jag fått namnet efter honom eller som om mina föräldrar var så fantisilösa att de inte kunde komma på något eget.

Svar på tråden Är Alva och Alve för lika namn på kusiner? 7 år mellan barnen.