• Anonym (Fanken också)

    Kronofogden hjälp

    Kort historia.
    Jag glömde att betala skolfoton och alla påminnelser har förutom en har gått mig förbi (det var fler fakturor inblandade)
    I kivra damp det ner en delgivning från kronofogden, det var en struntsumma som jag betalade genast.

    Ringde direkt företaget, den som ville inkassera och kronofogden och flrklarade och berättade att jag betalat.

    Så vad händer nu? Får jag en prick per automatik?
    Ingen kunde svara på det och sade att det är de stora kreditbolagen som kan svara på det men vilka är dem?
    Och om man har en prick, kan man på något sätt få bort den innan de tre åren gått.

    Så jäkla nere just nu.

  • Svar på tråden Kronofogden hjälp
  • Fjäril kär

    Kreditbolaget som skickade skulden till kronofogden är den som möjligen sätter en markering/prick. Så kolla i dina fakturor vilket kreditföretag som anges och ring dit. 

  • Anonym (Jag)

    Jag fick en gång räkning till kronofogden. Det blev inga påföljder efter att jag betalade direkt 

  • Aliona

    Vad jag vet blir det bara prick om man inte betalar när det kommit till KF. 

  • Anonym (Fanken också)

    Tack för feedback, känner mig lite lugnare nu.

    Har haft en prick tidigare för många år sedan. Då fick jag en direkt när jag betalade in en restskatt på 30000 en dag försent.
    Men det kanske är annat när skatteverket ska ha pengar än när en fotofirma ska ha ett gäng hundralappar för två skolfoton.

  • Anonym (imperfekt)

    För att nästan alla räkningar går på autogiro eller e-faktura och man nästan aldrig får någon post som är viktig nuförtiden?

    Jag har alla förutsättningar att bete mig som en kompetent vuxen men när man får så lite räkningar med posten och stressar rundor och reser så kan det bli fel, det har hänt mig ett par gånger i livet också. Och då har antingen ursprungsfakturan eller påminnelse 1 inte ens kommit fram med posten.

  • Anonym (Fanken också)
    Rockärbäst skrev 2024-03-10 16:33:16 följande:

    Hur kan man glömma att betala och hur kan ALLA påminnelser bara "gå förbi "?


    Hittade en påminnelse som fastnat i mit spamfilter i mailen. 
    Har vänt upp och ned på lägenheten och inte hittat någon papperspåminnelse och jag har rutinen att riva de räkningar och slänga direkt efter jag betalat.
  • Anonym (Mm)

    Jag brukar oxå missa för man får ju fan inga brev med posten längre! det är som gjort för att glömmas 

  • Anonym (Bara jag)

    När det nu kommer så få räkningar med Posten hur kan man då missa dom?

Svar på tråden Kronofogden hjälp