• Friros

    Flyga i tidig graviditet

    Help me! Är det farligt/dumt att flyga flygplan (inom eu) tidig graviditet? 


    jag kommer vara i vecka 8. Men är rädd att det ska hända någonting Under flygning eller på resan. Resan tar cirka 4 timmar. 


    jag kommer ta åksjukepiller med mig så jag kan må okej under resan. Det är bara en vecka så jag överlever den tröttheten. Men hur hade ni tänkt med att resa? flyga flygplan och lämna Sverige? Ska man se om man kan få ett ultraljud innan man åker Så man ser att allting är okej just nu. 


    har ni några erfarenheter om flygning i tidig graviditet? 

  • Svar på tråden Flyga i tidig graviditet
  • Anonym (Vi)

    Jag och min fru ska flyga utomlands, hon är eventuellt gravid tidigt. 
    Det är nog inga problem alls. 

  • Anonym (Lidi)

    Är nog inga problem. Särskilt så tidigt i graviditeten finns ju inte så mycket att göra för embryot om något skulle gå fel, så det är ju typ vänta & hoppas på det bästa ändå. :) 

    Flög både inom EU flera gånger, och till andra kontinenter, senast jag var gravid (reste i jobb). Körde med stödstrumpor och såg till att röra på fötterna/bena lite extra iom propprisken på långflygningarna, annars inget särskilt. Kanske bra att du har ditt blå kort för vård i andra EU-länder med. 

  • ems1991

    Jag flög till Cypern en vecka när jag var gravid i v10. Det var inga som helst problem. Det som var jobbigt var att jag mådde så illa och inte kunde riktigt njuta av värmen och den goda maten. Men att vara gravid och flyga var inga problem. 

  • Anonym (Nastya)

    Jag flög till USA i vecka 8, för jobb. Det tog 10 timmar.  Det enda jobbiga är ju att man kan må illa, och vara väldigt trött. Sen flög jag inom Europa runt vecka 17 och till Ryssland vecka 21-25. Jag tyckte nog att det jobbigaste trots allt var den första resan, men det gick ju. Senare i graviditeten får man tänka på risken för blodpropp och röra ordentligt på benen.

Svar på tråden Flyga i tidig graviditet