• Anonym (Justitia)

    Tvångssterilisering för såna som "ättiksföräldrarna"

    Igår kom domen mot föräldrarna i det så kallade ättiksfallet. Åtta års fängelse för grov misshandel. 

    För något så bestialiskt som de gjort mot ett oskyldigt barn - deras eget barn - finns egentligen inget tillräckligt straff enligt min mening.

    Rättpsykiatrisk undersökning har dessutom visat att föräldrarna INTE lider av psykisk störning. Det vill säga, de utförde all denna tortyr helt medvetet och uppsåtligt. De VILLE tortera sitt barn så att hon nästan dog.

    Detta är en kontroversiell tanke, men jag tycker helt ärligt att såna individer bör både förlora vårdnaden om alla sina barn samt steriliseras.

    Det är ingen mänsklig rättighet att ha barn, och om man uppsåtligt nästan dödat sina ska man helt enkelt inga ha. De har förbrukat alla sina rättigheter som föräldrar, och som samhälle tycker jag inte att vi ska ta risken att de skaffar fler barn att tortera. Barns rätt att slippa såna föräldrar är enormt mycket större än deras rättigheter till barn efter detta brott.

    Håller ni med?

  • Svar på tråden Tvångssterilisering för såna som "ättiksföräldrarna"
  • Anonym (Tvi)

    riktigt sjukt är det. Skulle de få fler barn så skulle den slussas vidare. Bobbys mamma fick ett till barn t ex som omhändertogs direkt.

    Tänker också på dalaröpappan som brände inne sina barn. Vet inte om han fortfarande har vårdnad (eller beslutanderätt) över barnet som överlevde. Han är också friskförklarad. Helt obegripligt. Jag antar att det vi uppfattar som sjukt inte klassas som sjukt enligt vården. Kanske behövs inslag av hallucinationer eller annat. Typ röster som säger saker.

    jag förstår att tvångssterilisering inte är aktuellt däremot.

  • Hjelm

    Det skulle vara omöjligt att instifta en sådan åtgärd i dag, men ur ett moraliskt perspektiv kan jag absolut hålla med. Människor som misshandlat sina barn på det sättet borde inte få skaffa fler.

  • ST80

    Jag antar att alla minderåriga barn i familjen är omhändertagna. Om inte annat så har ju föräldrarna varit häktade sedan det uppdagades.

    Om jag har förstått det rätt så är det speciella kriterier för att räknas som "Psykiskt sjuk" när det gäller straffansvar. Din sjukdom måste vara på det sättet att du inte förstod att det du gjorde var felaktigt. Du kan alltså vara psykiskt sjuk på andra sätt, tex genom att du är beredd att skada ditt barn allvarligt, men om du har förmågan att förstå att det är fel kan du ändå dömas för det.

  • Anonym (Avskum)

    Jag vet andra kroppsdelar som borde knipsas istället. 

Svar på tråden Tvångssterilisering för såna som "ättiksföräldrarna"