• Anonym (Endag)

    Kan barn utsätta andra för sexuella övergrepp? Är de övergreppen mindre värda?

    När jag gick i lågstadiet hade jag ofrivilligt samlag/ gnuggande och oralt med ett lågstadiebarn av motsatt kön. Jag var mindre fysiskt och mer omogen. Jag deltog inte frivilligt, tyckte att det var jobbigt och blev slagen av personen som berättade var jag skulle göra under akten. 

    När jag var 15 sedan började jag träffa främmande medelålders män och exploatera mig själv, antagligen som en slags självskada. Jag har alltid varit singel och aldrig känt sexuell attraktion. 

    Gällande det i lågstadiet så räknas verkar alla tycka att det är gulligt för att det är "bara barn" och så annorlunda än om det varit en vuxen person.

    Gällande det när jag var 15 säger alla att är man 15 är man så pass gammal att man inte kan fara illa längre. Just för att dagen man fyller 15 är man plötsligt byxmyndig. Jag var likadan som en 14 åring när jag var 15. Och ni ser ju vad exempelvis Dumpen gör med sådana som träffar de somnär 14. Men jag hade inget skyddsvärde. 

     Kan jag säga att jag blivit våldtagen som barn (Gällande det på lågstadiet)?

  • Svar på tråden Kan barn utsätta andra för sexuella övergrepp? Är de övergreppen mindre värda?
  • EpicF
    Anonym (Endag) skrev 2024-03-08 00:28:42 följande:
    Kan barn utsätta andra för sexuella övergrepp? Är de övergreppen mindre värda?

    När jag gick i lågstadiet hade jag ofrivilligt samlag/ gnuggande och oralt med ett lågstadiebarn av motsatt kön. Jag var mindre fysiskt och mer omogen. Jag deltog inte frivilligt, tyckte att det var jobbigt och blev slagen av personen som berättade var jag skulle göra under akten. 

    När jag var 15 sedan började jag träffa främmande medelålders män och exploatera mig själv, antagligen som en slags självskada. Jag har alltid varit singel och aldrig känt sexuell attraktion. 

    Gällande det i lågstadiet så räknas verkar alla tycka att det är gulligt för att det är "bara barn" och så annorlunda än om det varit en vuxen person.

    Gällande det när jag var 15 säger alla att är man 15 är man så pass gammal att man inte kan fara illa längre. Just för att dagen man fyller 15 är man plötsligt byxmyndig. Jag var likadan som en 14 åring när jag var 15. Och ni ser ju vad exempelvis Dumpen gör med sådana som träffar de somnär 14. Men jag hade inget skyddsvärde. 

     Kan jag säga att jag blivit våldtagen som barn (Gällande det på lågstadiet)?


    Ja, barn kan utsätta andra (barn) för sexuella övergrepp och nej, de är absolut inte mindre värda.

    Ja, du kan säga att du blivit våldtagen eller snarare utsatt för sexuella övergrepp. Dock svårt att anmäla så här långt efter.

    Men du borde nog prata med en psykolog om det du blivit utsatt för, även det du utsattes för som 15-åring. För även om du var byxmyndig så är det inte ok att medelålders män har sexuellt umgänge med dig, även om du var med på det
  • Anonym (Ja det var våldtäkt)

    Tycker absolut det var en våldtäkt du blev utsatt för som barn! Och jag tycker du borde tala med en terapeut eller psykolog om detta då jag tror att det har orsakat skada hos dig även på sätt du kanske inte förstår. Och det kan vara detta som gjort att du inte känt attraktion till någon. 

    En skillnad vad gäller barn och vuxna är att barn inte alltid är medvetna om vad dem gör och kanske heller inte förstår allvaret i det på samma sätt som en frisk vuxen skulle gjort. Det är den skillnaden jag ser. 

    Jag säger inte att det som skedde var ok. Utan bara att det finns en anledning till att man tex inte låser in 8 åringar. Just eftersom dem inte har det omdömet en vuxen har och är därför inte införstådd med konsekvenser och liknande på samma sätt.

    Oavsett hoppas jag att allt detta ordnar upp sig för dig snart så du kan hantera det och så småningom lägga detta bakom dig! 

  • Anonym (Joni)

    Självklart kan barn utsätta andra barn för sexuella övergrepp. Det behöver inte ens vara så grovt som det du varit med om.
    Däremot är barn under 15 år inte straffmyndiga.

  • Anonym

    Barn kan utsätta andra barn för sexuelle övergrepp. 
    Barnen som utsätts far illa och blir skadade. Därför är det viktigt att agera och anmäla.
    Jag har aldrig träffat någon som tyckt att det varit gulligt. Tvärtom. Det är ju otroligt allvarligt.
    När gärningsmannen är under 15 år så blir det inte ett fall för polisen utan sociala myndigheter. 
    Ännu en aspekt för att anmäla är ju att ett barn som tvingar andra sannolikt själv blivit utsatt för våld / övergrepp så man behöver hjälpa denna familj. Föräldrar behöver då anmälas till polis

Svar på tråden Kan barn utsätta andra för sexuella övergrepp? Är de övergreppen mindre värda?