• Klicken

    Sverige är med i Nato!

    Vad har alla för tankar och känslor om att Sverige har gått med i Nato?  Skriv av er lite här om ni vill.🙂

  • Svar på tråden Sverige är med i Nato!
  • enfunderandeman
    NyfikenNicke skrev 2024-03-07 22:31:05 följande:

    Det känns tryggt. Anledningen är att vi bara är rustade för försvar. Att vi får mer valmöjligheter och hjälp utifrån nu är bara positivt. 


    Absolut, men du förstår väl samtidigt att detta innebär att Sverige också måste "ställa upp" och kriga för andra länder. Det finns en risk att vi kan få kriga för Turkiet t.ex , och dras in i konflikter som egentligen inte är våra angelägenheter. Dessutom ökar kravet på att fler ungdomar måste göra lumpen. Annars kan det riskera fängelse i flera år. Och att ditt/dina barn kan tvingas kriga för t.ex Turkiet. Om du nu har barn, och barn i den åldern där det kan tvingas att få göra lumpen. 

    Jag försöker se båda sidorna, det finns både positiva och negativa saker med detta medlemskap.
  • Postman

    Jag är kluven, hade vi haft kvar vårt stora försvar, vårta mobförråd, vårt civilförsvar som vi hade för 30 år sedan så kunde vi fortsatt vara neutrala men med den anorektiska arme vi har idag så är nog NATO ett måste.

  • TL12

    kan inte låta bli å tänka på att situation som kan uppstå  i framtiden  är att unga svenska män / pojkar kan mot sin vilja skickas ut till främmande krig 
    mamma och pappa får hem sin son i retur
    i bästa fall i en lik kista 

  • Tow2Mater
    TL12 skrev 2024-03-08 00:52:15 följande:

    kan inte låta bli å tänka på att situation som kan uppstå  i framtiden  är att unga svenska män / pojkar kan mot sin vilja skickas ut till främmande krig 
    mamma och pappa får hem sin son i retur
    i bästa fall i en lik kista 


    ja det borde ju gälla unga kvinnor också, varfor ska de få frikort?
  • OlgaElvira
    NyfikenNicke skrev 2024-03-07 22:31:05 följande:

    Det känns tryggt. Anledningen är att vi bara är rustade för försvar. Att vi får mer valmöjligheter och hjälp utifrån nu är bara positivt. 


    Läget i världen förändrades raskt i och med invasionen av Ukraina. Jag inser att vi behövde förändra vårt förhållande till andra stater. Men jag saknar den devis som gällt under hela mitt liv hittills. Alliansfrihet i fred för att kunna vara neutrala i krig. Just detta kunna vara, kändes viktigt. Eller rättare sagt jag saknar den värld som var då.
  • Mentat

    Vi har samarbetat med Nato sedan 50-talet. Regeringar av olika färg har vetat om det och Sovjetunionen/Ryssland likaså. De enda som itutats att vi skulle ha varit neutrala är svenska folket.
    Det är hög tid att vi även officiellt blir medlemmar och hyckleriet upphör!

  • Zoraya
    enfunderandeman skrev 2024-03-07 22:45:03 följande:
    Absolut, men du förstår väl samtidigt att detta innebär att Sverige också måste "ställa upp" och kriga för andra länder. Det finns en risk att vi kan få kriga för Turkiet t.ex , och dras in i konflikter som egentligen inte är våra angelägenheter. Dessutom ökar kravet på att fler ungdomar måste göra lumpen. Annars kan det riskera fängelse i flera år. Och att ditt/dina barn kan tvingas kriga för t.ex Turkiet. Om du nu har barn, och barn i den åldern där det kan tvingas att få göra lumpen. 

    Jag försöker se båda sidorna, det finns både positiva och negativa saker med detta medlemskap.
     
    Precis, en del verkar tro att Sverige inte har något ansvar. Vi måste också ställa upp och kriga i andra länder, om det vill sig. Dessutom kan detta bli en flopp för Sverige. När Trump blir president. Han vill gå ur NATO.

    Och ett av de största skälen till att så många röstar på honom i USA. Är för att dom inte vill slösa mer pengar till Ukraina. Dom tycker att pengarna behövs bättre för att rusta upp USA, med saker inom landet. 
    Så inte lika tryggt genast lol. Putin har dessutom hotat med kärnvapen om NATO griper in.
  • OlleSQ

    Ni som säger att Svenska unga män kommer skickas till andra länders krig. Har ni nått exempel på ett enda Nato-land som blivit anfallet av främmande land hittills?

Svar på tråden Sverige är med i Nato!