• Alejandro Ljung

    Vilken sida av gångvägen ska man gå på?

    Det är finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg.

    Däremot ska du, om möjligt, gå längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenenkörbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.

    -Trafikverket 

    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/gaende/


    Alltså ska man hålla längst till vänster om man går på en väg där det färdas bilar och cyklar. Eftersom att vi har högertrafik i Sverige så ska de som går, möta trafiken.

    Men på vägar där det inte är markerat på marken eller skyltar och där fordon inte får färdas.


    Vilken sida av vägen tycker du att man ska färdas på?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken sida av gångvägen ska man gå på?
  • KN75

    Vi har högertrafik i Sverige (och i hela EU?).
    I trafik där man interagerar med motsvarande och liknande trafikslag, t ex gående, så håller man till höger. T ex på gångbanan, cykelbanan, i löparspåret, i trappor, etc, etc.

    Många övergångsställen, och deras rödljus, särskilt när de sitter ihop med cykelbanor, är anpassade för att människor naturligt ska hålla till höger.

    Detta visas tydligt i de fall det förekommer rulltrappor på flera plan, där den ena rulltrappan går uppåt och den andra går nedåt, där man alltså byter rulltrappa på varje plan oavsett om man färdas i trapporna som går uppåt eller de som går nedåt, så är dessa anpassade för att människor naturligt ska gå till höger.

    Om man reser till England, Asien eller till länder där man har vänstertrafik, så går rulltrapporna i den andra riktningen, de är alltså anpassade till att människor naturligt ska gå till vänster. 

    När man reser mycket i Europa och i världen, om man är uppmärksam så märker man ofta att människor som går åt "fel" håll på trottoaren, som står på "fel" sida på flygplatsens rullband, som lämnar åt "fel" håll från receptionsdisken eller kassan, de som råkar stöta ihop med mig vid trängsel, dessa kommer påfallande ofta från t ex England eller Asien.

    Och samma sak att människor upplever att jag ofta går åt fel håll eller på fel sida, eller att jag mer ofta råkar stöta ihop med människor i trängsel, när jag befinner mig i England eller något annat land som har vänstertrafik, detta alltså för att min hjärna och mitt muskelminne får mig att naturligt hålla till höger, vilket är helt tvärtemot muskelminnet hos majoriteten av människor på den platsen.

    I Sverige gäller att samhällsplanerare, företag som bygger rulltrappor, trafikplanerare, m fl, m fl, planerar och bygger (oftast) för att vi naturligt och i grunden ska hålla till höger.

  • Spucks

    Beror väl på om folk kommer emot en och hur mycket plats som finns. Om det är nästan tomt eller det finns gott om plats kvittar det var man går. Annars: höger.

  • OlleSQ

    Går man där det inte finns trottoar längs en väg så skall man gå till vänster. Det finns alltså ett pedagogiskt motiv att alltid gå till vänster.


    Att fordonstrafik har högertrafik är orsaken till att man skall gå till vänster och biltrafiksnormen är hårt rotad som man ser på tidigare svar.


    På TC tex så är det ju vänstertrafik på rulltrapporna och i suckarnas gång oxå, där branddörrarna är installerade så att de öppnar för de som kommer på vänster sida.

  • KN75
    OlleSQ skrev 2024-03-15 10:40:36 följande:

    Går man där det inte finns trottoar längs en väg så skall man gå till vänster. Det finns alltså ett pedagogiskt motiv att alltid gå till vänster.


    Att fordonstrafik har högertrafik är orsaken till att man skall gå till vänster och biltrafiksnormen är hårt rotad som man ser på tidigare svar.


    På TC tex så är det ju vänstertrafik på rulltrapporna och i suckarnas gång oxå, där branddörrarna är installerade så att de öppnar för de som kommer på vänster sida.


    Jag tror du blandar ihop sakerna lite?

    TS fråga avser när man går och cyklar på gång-/cykelbanor, när man på gång-/cykelväg interagerar med andra personer som också går och cyklar. Och liknande situationer.

    (Om jag förstår saken rätt så gäller alltså inte frågan i de fall när gående interagerar med motordriven fordonstrafik.)

    Gällande rulltrapporna, har du själv använt rulltrappor i länder där det råder allmän vänstertrafik? T ex i England och i Asien?
    Har du då missat att rulltrapporna är konstruerad så att de går åt andra hållet? När man färdas uppåt i flera våningar och på ett våningsplan går av rulltrappan för att byta till nästa rulltrappa, för att fortsätta uppåt, så går man i dessa länder åt motsatt håll för att kliva på nästa rulltrappa, alltså motsatt håll då mot i Sverige.
    Detta ställer ofta till strul för turister från andra länder,
    på samma sätt som det i Sverige ofta blir strul för Engelsmän och Asiater.
    Allt detta på ungefär samma sätt som att jag ofta ser åt fel håll innan jag korsar gatan i England och i Asien, och även att jag "krockar" men människor på övergångsställen för att jag av vana automatiskt går på "fel sida" och därmed möter människor i min väg, när jag befinner mig i t ex Asien.

    Om man en sommardag går över många övergångsställen, eller går på trottoarer med många människor, i Stockholm eller i en annan stad med många utländska turister, så kan man ofta lägga märke till att man möter en hel del asiater som "går på fel sida", eller att man upplever dem gå åt fel håll, alltså mot den allmänna strömmen av gående (småspringande...) gångtrafikanter.

    Om man ofta reser mellan olika länder så brukar sådana fenomen bli ganska uppenbara.

    Men jag säger absolut inte att detta alltid gäller, det är ingen lag, och det finns säkert sådana exempel som du nämner som är undantag från det som allmänt anses vara det vanliga.

    Om jag färdas till fots eller med cykel på en gång-/cykelväg, där gående och cyklande inte är åtskilda, och där mötande trafik inte år åtskild, så håller jag till höger för att inte krocka med mötande cyklister (detta oavsett på vilken sida om cykelbanan som bilarna kör på sin åtskilda bilväg).
    Det finns nog undantag, men jag är övertygad att de allra flesta rent automatiskt håller till höger vid möte.
    De allra flesta som cyklar på en cykelväg, med mötande cyklister på samma cykelbana, håller också till höger på cykelbanan. Annars skulle det nog vara väldigt många fler cykelolyckor.
Svar på tråden Vilken sida av gångvägen ska man gå på?