• Emmalinnean

    RMC Malmö

    Hej! 

    Någon som genomgår eller nyligen genomgått ivf på RMC i Malmö? 

    Jag och min sambo står i kö och har så mycket frågor. Hur lång tid tog det för er från remiss till första besök? Hur lång tid efter första besök till start av behandling?
    Oändligt med frågor så skriv gärna om ni har någon erfarenhet ifrån dom. 

  • Svar på tråden RMC Malmö
  • Vixens

    Hej, jag och min man har en 1 åring hemma tack vare RMC Malmö :) jag minns inte riktigt hur lång tid det tog mellan remiss och första mötet, men jag har för mig det gick rätt snabbt. Sen var det massa prover som skulle lämnas in i olika omgångar för utredningen. Men när själva utredningen var klar och vi stod i "kö" så fick vi vänta nästan 3 månader om jag minns rätt. Därefter infomöte om sprutor mm. Efter det så var det bara att meddela menstruationsstart och hoppas att man fick plats. Vi fick sätta igång behandlingen på mens nr 2. Brevet om att vi var i kö kom i början på december, i april tog jag första sprutan :).

    Lycka till!! 

  • Aliona

    Vi var där, men det är sju år sedan redan. Vi gick på ett besök, sen gick vi aldrig mer tillbaka utan bekostade själva privat i Köpenhamn instället. Stressigt, dåligt bemötande av läkare, ingen lyhördhet eller föeståelse för olika livssituationer och kändes bara allmänt kliniskt och som löpande band. Jag hoppas verkligen att det har förändrats! 

  • Emmalinnean
    Aliona skrev 2024-03-05 20:47:35 följande:

    Vi var där, men det är sju år sedan redan. Vi gick på ett besök, sen gick vi aldrig mer tillbaka utan bekostade själva privat i Köpenhamn instället. Stressigt, dåligt bemötande av läkare, ingen lyhördhet eller föeståelse för olika livssituationer och kändes bara allmänt kliniskt och som löpande band. Jag hoppas verkligen att det har förändrats! 


    Gud vad tråkigt! Hoppas verkligen att det har ändrats och att vi får ett bättre bemötande! 
  • Emmalinnean
    Vixens skrev 2024-03-05 20:33:18 följande:

    Hej, jag och min man har en 1 åring hemma tack vare RMC Malmö :) jag minns inte riktigt hur lång tid det tog mellan remiss och första mötet, men jag har för mig det gick rätt snabbt. Sen var det massa prover som skulle lämnas in i olika omgångar för utredningen. Men när själva utredningen var klar och vi stod i "kö" så fick vi vänta nästan 3 månader om jag minns rätt. Därefter infomöte om sprutor mm. Efter det så var det bara att meddela menstruationsstart och hoppas att man fick plats. Vi fick sätta igång behandlingen på mens nr 2. Brevet om att vi var i kö kom i början på december, i april tog jag första sprutan :).

    Lycka till!! 


    Oj så det tog så lång tid ändå efter första mötet? 
    Vi hade hoppats på att det skulle gå lite fortare. 
    Men vad kul att ni lyckades! 
  • Jo35

    Vi gjorde först en utredning hos en annan gynekolog och upptäckte att vi har manlig faktor infertilitet. Läkaren trodde vi skulle behöva göra insemination och hänvisade till RMC. Läkaren där sa direkt, nej "waste of time, ni behöver göra IVF". Det var ingen rolig överraskning att höra det, och jag hade redan då mycket känslor/frågetecken omkring varför manlig infertilitet behandlas genom IVF. Precis innan vi skulle starta med IVF så visade det sig att jag hade blivit gravid, fantastiska nyheter såklart! Men både min sambo och jag undrar varför läkaren på RMC tyckte att insemination hade varit en waste of time. Alltså det borde finnas mer fokus på att behandla/forska manlig infertilitet...

Svar på tråden RMC Malmö