• Anonym (Smärta)

    Hemsk smärta. Endometrios

    Jag har kraftig mensvärk varje gång och blöder otroligt mycket. Får ha dubbla förlossnings bindor.
    Är otroligt trött så jag knappt kan hålla mig vaken.
    Värk i benen, kan knappt stå eller gå, får typ dra benen efter mig.
    Svimmar och kräks av smärta samt ligger och gråter i fosterställning. Har fött förut, haft missfall, gjort 1 abort och aldrig haft sån här smärta.
    Dem har gjort ultraljud vaginalt men säger att allt såg bra ut. Men gynekologen som kollade mig sa att det inte alltid syns och att det finns annan undersökning för detta.
    Vet någon? Fick inget svar då han inte var duktig med endometrios och annat.
    Sen undrar jag om läkemedel. Jag fick oxycodone efter en operation och hade lite kvar. Fick ta dem ibland vid mens och det funkade bra, lindrande så jag hade som vanlig mensvärk och ändå kunde fungera under dagen. Men nu är dem slut och vanlig Alvedon hjälper inte.
    Vad har ni för tips om värktabletter som hjälper?
  • Svar på tråden Hemsk smärta. Endometrios
  • Anonym (g)

    Endo diagnostiseras inte med ultraljud, du måste få komma vidare till någon mer kunnig för smärtlindring och se över p-medel, tranexamsyra etc. Se över järnvärden.

  • Zaro

    På mig upptäcktes det med ultraljud. Det syntes också via röntgen på magen. Annars kan de göra en titthålsoperation, men jag tror det kan förvärras då, och det görs inte lättvindigt hursomhelst. Man kan prova hormoner också, jag tog det i flera år och när jag slutade var min endometrios mycket lindrigare.

  • Zaro
    Anonym (g) skrev 2024-03-05 19:47:09 följande:

    Endo diagnostiseras inte med ultraljud, du måste få komma vidare till någon mer kunnig för smärtlindring och se över p-medel, tranexamsyra etc. Se över järnvärden.


    Tranexamsyra är jättebra och har inga biverkningar! Jag använder menskopp också.
  • Anonym (Några råd)

    Jag har endometrios. Inga värktabletter jag provat varken på recept eller andra har fungerat. Jag känner igen smärtan som du beskriver och det är som att föda barn och att det är ibland som att föda tre barn på en natt. Jag har också haft problem med benen. Smärtan strålar ner i låren.

    Jag har dock fått hjälp. Jag tar nu hormonsprutor (pamorelin) som gör att jag medicinskt är i klimakteriet. Medecinen har biverkningar och det tar ett par månader innan sprutorna verkar. Biverkningarna är värst de första månaderna framförallt svallningar, illamående och huvudvärk. Efter ett par-tre månader fick jag ett helt nytt liv. Jag har inga som helst symptom av endometriosen och biverkningarna är så milda att de inte stör mitt vardagliga liv. Jag har tagit dessa sprutor i flera omgångar och nu fortsatt pågående i flera år.

    Det tog många år för mig att få hjälp så du behöver stå på dig här. Om din gynekolog inte är så påläst om endometrios föreslår jag att du läser på om socialstyrelsens nationella riktlinjer för vård av endometrios samt att du visar din gynekolog dessa. De flesta gynekologer vill hjälpa sina patienter men många är för dåligt pålästa (en av de jag gick till medan jag sökte hjälp tyckte jag skulle ta miniform mot gaser i magen). 

    Det finns också en förening för endometrios. Du kan vända dig till dem för att få råd hur du kan gå vidare. Min endometrios fastställdes med titthålsoperation. Varken röntgen, ultraljud eller andra undersökningar kunde se att det faktiskt var endometrios.

    Jag får uppfattningen att du har mest smärta när du har menstruation så du skulle kunna prova att ta p-piller enligt en cykel som gör att du inte får menstruation. Det ska finnas p-piller som är bättre än andra när man har endometrios. Tyvärr har jag inte kunskap om detta men det var något jag diskuterade med min gynekolog för många år sedan. 

  • Zaro

    Intressant detta också utifrån fertilitet, vilja bli gravid och hur det yttrar sig efter förlossning.

Svar på tråden Hemsk smärta. Endometrios