• El10

    Student, gravid och sommarjobb

    Hej! 


    Just nu studerar jag och tar examen i Juni 2025. Om allt går som planerat så blir jag mamma nu i Oktober. Jag behöver givetvis jobba i sommar och få in pengar, nu till mitt problem. Jag har redan fått jobb på heltid, jag arbetar som ordningsvakt.  Jag ansökte innan jag visste att jag skulle bli gravid. Jag kommer vara i mån 5-6 under sommaren - det är inte optimalt att arbeta som ordningsvakt när man är gravid så sent. 


    Ska jag redan nu hälsa dom att jag ej kan jobba och söka annat? (Tips på extrajobb?) Vad händer om man är student och inte får ett sommarjobb? Måste ju ha en inkomst!


    Ska jag inte säga något innan och börja arbeta gravid? Och utifrån de anpassa arbetet? (En kollega till mig jobbade som ordningsvakt i mån 4, gick bra)


    Kan jag testa att jobba och om det inte skulle gå så får en läkare sjukskriva mig? Får man då betalt (80%) för den tid som man skulle ha arbetat? 


     


    Lite förvirrat inlägg, men jag vet inte hur jag ska tänka med pengar i sommar....... 


     

  • Svar på tråden Student, gravid och sommarjobb
  • Anonym (Oj)

    Ring arbetsgivaren och fråga/säg upp dig. Du har gott om tid att söka nytt arbete. Jag skulle skämmas som fan för att dyka upp i femte månaden och börja med att säga att jag inte kan arbeta, det är ju inte så att du inte vetat om det i flera månader.

  • Jemp

    Ordningsvakt kan ju variera väldigt mycket i arbetsuppgifter och hur fysiskt det är, så det beror ju på. 


    Har du någon sgi skyddad idag? Annars tror jag inte du får sjukpenning från fk för sommarjobb. 

  • Anonym (L)

    Kontakta arbetsgivare redan nu och berätta att du är gravid och kommer vara i månad 5-6 under sommaren så får de ta ställning till om det går att göra några anpassningar. 

    Studenter har inget speciellt skydd mot att stå utan inkomst. Det gäller att agera i tid och laga efter läge. Sök andra sommarjobb om du vill vara säker.

Svar på tråden Student, gravid och sommarjobb