• Anonym (Helene)

    Fyra missfall på raken nu cyklerna efter varandra - blev bemött med skepsis av vården

    Efter att ha plussat fyra cykler på raken och fått missfall varje gång tog jag kontakt med vården i hopp om att få ta några prover för att säkerställa att det var okej med hormonerna. Jag är 45 år och vet att det är vanligt med missfall då, men eftersom jag ändå lyckades bli gravid tänkte jag att det ändå var värt att kolla upp. 


    Men nä, blev riktigt dåligt bemött och ifrågasatt om jag verkligen på riktigt varit gravid nu gångerna efter varandra eftersom det är ju ovanligt i min ålder att bli gravid alls. Så att jag skulle ha lyckats bli gravid varje cykel de senaste fyra månaderna sa hon var otänkbart. Men jag vet ju till hundra procents säkerhet att det har varit så, mensen har varit försenad, sen har jag testat med digitalt test där det stått klart och tydligt gravid och därefter testat även med andra tester som visat samma sak. Sen har jag fått en blödning ca 2 veckor efter beräknad mens, dvs missfall. 

    Är det nån här som har haft liknande och vad berodde det på isf? 

  • Svar på tråden Fyra missfall på raken nu cyklerna efter varandra - blev bemött med skepsis av vården
  • Anonym (Missfall och ägglossning samtidigt?)
    Anonym (Helene) skrev 2024-03-03 09:28:17 följande:
    Fyra missfall på raken nu cyklerna efter varandra - blev bemött med skepsis av vården

    Efter att ha plussat fyra cykler på raken och fått missfall varje gång tog jag kontakt med vården i hopp om att få ta några prover för att säkerställa att det var okej med hormonerna. Jag är 45 år och vet att det är vanligt med missfall då, men eftersom jag ändå lyckades bli gravid tänkte jag att det ändå var värt att kolla upp. 


    Men nä, blev riktigt dåligt bemött och ifrågasatt om jag verkligen på riktigt varit gravid nu gångerna efter varandra eftersom det är ju ovanligt i min ålder att bli gravid alls. Så att jag skulle ha lyckats bli gravid varje cykel de senaste fyra månaderna sa hon var otänkbart. Men jag vet ju till hundra procents säkerhet att det har varit så, mensen har varit försenad, sen har jag testat med digitalt test där det stått klart och tydligt gravid och därefter testat även med andra tester som visat samma sak. Sen har jag fått en blödning ca 2 veckor efter beräknad mens, dvs missfall. 

    Är det nån här som har haft liknande och vad berodde det på isf? 


    Då har du alltså fått missfall och ägglossning samtidigt under fyra månader? Och samtidigt som du har haft missfall har du haft samlag? 
  • Anonym (Hmm)

    Det här är ju väldigt enkelt att lista ut. Ja, du har blivit gravid men du är gammal och antingen har det varit fel på äggen eller spermierna och då blir det missfall när det är något fel på fostret, precis på det sätt som naturen sköter det helt automatiskt. Du måste väl veta själv att man för varje år efter 40 får allt mer ökad risk för fel på fostret? Det här är en sån fråga där man känner att 1+1=2, dvs du borde redan fatta svaret.

  • Anonym (Helene)
    Anonym (Missfall och ägglossning samtidigt?) skrev 2024-03-03 09:33:40 följande:
    Då har du alltså fått missfall och ägglossning samtidigt under fyra månader? Och samtidigt som du har haft missfall har du haft samlag? 
    Va? Nä. Jag menar att jag har fått missfallsblödning och sen ägglossning ca 7-10 dagar senare och därefter missfall igen. Jag har kort cykel. 
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-03 09:33:41 följande:

    Det här är ju väldigt enkelt att lista ut. Ja, du har blivit gravid men du är gammal och antingen har det varit fel på äggen eller spermierna och då blir det missfall när det är något fel på fostret, precis på det sätt som naturen sköter det helt automatiskt. Du måste väl veta själv att man för varje år efter 40 får allt mer ökad risk för fel på fostret? Det här är en sån fråga där man känner att 1+1=2, dvs du borde redan fatta svaret.


    Jo, såklart att jag vet, men det som blev ifrågasatta vården var alltså att jag blivit gravid öht och direkt efter varandra sådär. För det är ju omöjligt i min ålder menade hon som sa det. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Helene) skrev 2024-03-03 09:51:17 följande:
    Jo, såklart att jag vet, men det som blev ifrågasatta vården var alltså att jag blivit gravid öht och direkt efter varandra sådär. För det är ju omöjligt i min ålder menade hon som sa det. 
    Absolut inte omöjligt, och du är ju ett levande bevis på det dessutom, men såg nu att du har kort cykel och om man ägglossar så tidigt så är äggen tyvärr inte särskilt livsdugliga. Det är först framåt dag 10-11 minst som de kanske kan börja klara sig och hellre ännu längre fram så klart. Så där kan du iaf ha förklaringen till missfallen, vissa av dem om inte annat.
  • Anonym (Hanna)

    Håller med ovan kommentarer, men vill också lägga till att läkare ofta rekommenderar minst en mens emellan om man fått missfall. Inte säkert rester kommit ut med missfallsblödningen utan det kan krävas en mensblödning till.

  • Anonym (Helene)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-03-03 10:23:24 följande:

    Håller med ovan kommentarer, men vill också lägga till att läkare ofta rekommenderar minst en mens emellan om man fått missfall. Inte säkert rester kommit ut med missfallsblödningen utan det kan krävas en mensblödning till.


    När jag fick en MA förut frågade jag om just detta eftersom jag läst om det, men då sa läkaren att han inte skulle rekommendera det till nån i min ålder. Det handlar mest om att de vill ha koll på hur långt gången man är sa han. 
  • Anonym (Så)

    Jag har hört, vet dock inte om det stämmer, att man i klimakteriet kan få positivt graviditetstest, fast man inte är gravid. Kan ha med hormonerna att göra.
    Det säkraste är väl att ta ett med veckoindikator. Den kan väl knappast visa fel.
    Men ändå fel av doktorerna att säga så. Dom kan ju inte bara påstå helt apropå, att du inte varit gravid. Utan några bevis.
    Tycker heller inte du är så gammal. Finns ju många som blivit gravida senare.

  • Anonym (M)
    Anonym (Så) skrev 2024-03-03 10:48:33 följande:

    Jag har hört, vet dock inte om det stämmer, att man i klimakteriet kan få positivt graviditetstest, fast man inte är gravid. Kan ha med hormonerna att göra.
    Det säkraste är väl att ta ett med veckoindikator. Den kan väl knappast visa fel.
    Men ändå fel av doktorerna att säga så. Dom kan ju inte bara påstå helt apropå, att du inte varit gravid. Utan några bevis.
    Tycker heller inte du är så gammal. Finns ju många som blivit gravida senare.


    Skillnad på att bli gravid och att föda barn. TS har ju enligt henne själv inga problem med att bli gravid. 
  • Anonym (Så)
    Anonym (M) skrev 2024-03-03 10:56:00 följande:
    Skillnad på att bli gravid och att föda barn. TS har ju enligt henne själv inga problem med att bli gravid. 
    Jag skrev väl inget om att föda barn i mitt inlägg? 🤔 Utan just om att bli gravid. 
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Så) skrev 2024-03-03 10:48:33 följande:

    Jag har hört, vet dock inte om det stämmer, att man i klimakteriet kan få positivt graviditetstest, fast man inte är gravid. Kan ha med hormonerna att göra.
    Det säkraste är väl att ta ett med veckoindikator. Den kan väl knappast visa fel.
    Men ändå fel av doktorerna att säga så. Dom kan ju inte bara påstå helt apropå, att du inte varit gravid. Utan några bevis.
    Tycker heller inte du är så gammal. Finns ju många som blivit gravida senare.


    Det där kan jag knappast tro på, inte alls troligt att man börjar producera mer hCG under klimakteriet. Har dessutom blivit gravid jättelätt även tidigare (har fått två barn efter 40 dessutom) och hade gravsymptom vid dessa tidiga missfall också. Så vågar påstå att jag litar på testerna.
  • Anonym (?)

    Var det den offentliga vården du fick det svaret av en sjuksköterska? Hon kan inte bara i så fall gå efter vad som är rimligt. Testa och kontakta någon av de privata ingått avtal med de offentliga. Jag tänker för att dina förutsättningar ska vara de bästa med din höga ålder i samband med graviditet kan du fråga om du ska gå en annan väg, om de kan rekommendera någon i och med att du inte blir tagen på allvar? 

Svar på tråden Fyra missfall på raken nu cyklerna efter varandra - blev bemött med skepsis av vården