• miljömamma

    Hur få min man att vilja göra som jag säger?

    Min man som jag varit sambo med i lite mer än 20 år och har två tonårskillar ihop med är av naturen en sådan person att han inte vill lyssna på instruktioner utan vill hitta på egna lösningar i kombination med en bestämmande hård(röd) ledarattityd. Själv är jag av typen som mår bra av att göra andra glada. Just nu håller jag på att bli tokig eftersom han också har svårt att slänga saker, ser potential i allt. Vårt hus håller på att svämma över av hans saker, samt byggmaterial från gamla renoveringsprojekt och jag känner på mig att om jag ber honom slänga vissa grejer så kommer han säga visst, jag gör det sen, vilket betyder aldrig och sen be mig rensa något som jag har, så vi fastnar i en diskussion om vem som har flest grejer att rensa även om jag tycker att det är helt uppenbart att han har extremt mycket mer än mig. . Tex har han sparat friluftstidningar som är 25 år gamla och fyller en flyttkartong samt slänger aldrig gamla joggingskor och sandaler eftersom de kan komma till användning. 

  • Svar på tråden Hur få min man att vilja göra som jag säger?
  • miljömamma

    Att tillägga till detta så är han bättre att argumentera än mig och är dessutom smartare, så det är fruktansvärt svårt att få genom saker som bara jag vill och i så fall ska han helst se en vinning i det för sig själv. 

  • Fjäril kär

    Det är då man inte ger honom några alternativ än att slänga.  Man tar tag i det tillsammans . Man argumenterar inte,  man agerar.  " nu rensar vi denna garderob och det ska göras nu".   Sen tar man det på basic idiotnivå och visar upp en sak i taget.  "Slänga den blå eller röd skjortan?"  

    Jag tror helt enkelt att hans saker har blivit övermäktigt och han vet inte hur han ska börja. Hans sätt att argumentera och vända det tillbaka till dig är ju ett sätt att slippa ta itu med det som faktiskt är jobbigt för honom. Att du rensar gör ju att han rättfärdigar sitt sparande, du slängde en kartong så då har han löst problemet med ont om plats. 

    Jag såg ett program om hoarding en gång och när dom väl började rensa blev uppgiften att rensa 5 saker ur en kartong/låda/skåp för att kunna komma igång och jag tyckte det var en bra början.  Du kommer nog inte kunna be honom kasta säckvis med saker utan koncentrera dig på att få iväg specifika saker . Släng 5 skjortor, 5 par skor eller vad det nu är. 

  • Mortiscia80

    Jag skulle prata med honom om att det inte är jämförbart att säga vem som har flest saker utan frågan är vilken röra det ställer till i hemmet. Det bästa vore nog att ni flyttade isär faktiskt.

  • miljömamma

    Att flytta isär är inte ett alternativ.. tack för tips i övrigt. Skulle vilja tillägga att vid de tillfällen jag drivit genom saker utan hans ok, typ tvinga han att slänga har det ofta tagits upp som ett exempel på upp till 10 år efteråt. Nu kan jag ju inte göra si för du tvingade mig att slänga det... Grejer som finns kvar utan att ha använts på 25 år har ofta affektionsvärde, samtidigt som det skapar frustration hos mig.

  • Fjäril kär
    miljömamma skrev 2024-03-03 09:16:24 följande:

    Att flytta isär är inte ett alternativ.. tack för tips i övrigt. Skulle vilja tillägga att vid de tillfällen jag drivit genom saker utan hans ok, typ tvinga han att slänga har det ofta tagits upp som ett exempel på upp till 10 år efteråt. Nu kan jag ju inte göra si för du tvingade mig att slänga det... Grejer som finns kvar utan att ha använts på 25 år har ofta affektionsvärde, samtidigt som det skapar frustration hos mig.


    Skulle råda dig till att googla på hoarding och se vilka tips du kan få . Kanske också värt att läsa på och förstå den psykologi som finns i huvudet på såna människor och hur du kan nå honom den vägen.  Sånt här sparande och agerande har ju noll att göra med rationellt tänkande utan tvärtom landar det i ångest av olika slag. 
  • Tukt

    Om det inte är ett alternativ att separera så måste du kanske välja dina strider.
    Vad är viktigast? Vad är troligast att du kan nå framgång med?
    Ställ sedan krav på dessa och påpeka att det handlar om respekt för dina behov, i stället för luddiga argument om ordning och reda.
    Erbjud sedan honom det samma, även om du annars är medgörlig. Att han får välja ut något som du ska respektera alltså.
    Ta det också gärna med hjälp av en familjeterapeut och sätt upp tydliga mål.

  • Tow2Mater

    I vår/sommar kan du anlita någon som bygger ett förråd på tomten och så flyttar du era gamla saker dit. Alternativt hyr ett förråd någonstans.

  • nihka
    miljömamma skrev 2024-03-03 08:01:35 följande:
    Hur få min man att vilja göra som jag säger?

    Min man som jag varit sambo med i lite mer än 20 år och har två tonårskillar ihop med är av naturen en sådan person att han inte vill lyssna på instruktioner utan vill hitta på egna lösningar i kombination med en bestämmande hård(röd) ledarattityd. Själv är jag av typen som mår bra av att göra andra glada. Just nu håller jag på att bli tokig eftersom han också har svårt att slänga saker, ser potential i allt. Vårt hus håller på att svämma över av hans saker, samt byggmaterial från gamla renoveringsprojekt och jag känner på mig att om jag ber honom slänga vissa grejer så kommer han säga visst, jag gör det sen, vilket betyder aldrig och sen be mig rensa något som jag har, så vi fastnar i en diskussion om vem som har flest grejer att rensa även om jag tycker att det är helt uppenbart att han har extremt mycket mer än mig. . Tex har han sparat friluftstidningar som är 25 år gamla och fyller en flyttkartong samt slänger aldrig gamla joggingskor och sandaler eftersom de kan komma till användning. 


    Det får du inte.

    Det verkar osannolikt att han skulle ändra på sig efter 20 år utan han kommer fortsätta att samla på sig.

    Kan du få honom att komprimera sina samlarprylar i vissa rum och därmed skapa luft i andra eller skapa dig ett eget rum som du kan rensa från klutter så du kan gå in dit när du behöver lite andrum?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur få min man att vilja göra som jag säger?