• Linkang

    Tarmproblem(?) katt

    Hej, katt som har varit hos veterinären akut p.g.a att hon krystade massor men inget kom ur tarm.(Det är utrett och läget är stabilt, hon äter, leker, kelar, spinner, kissar)


    Vet. konstaterade efter röntgen och ultraljud att det var gas i tarmen och att tjejen har ont i magen. Vi tror också att vi vet orsak till denna tillfälliga gasbildning. Hon får smärtstillande och B12 enligt ord. 

    Men mina frågor/funderingar är nu:


    1. Hon krystade idag igen 1 gång, 1 dygn efter veterinärbesöket utan att något kom ut (ej urinstopp), ringde såklart veterinärstationen men dom sa "avvakta tills i morgon" (rimligt) så jag undrar om någon här har haft liknande erfarenhet att gas fastnat i tarm på katt? Tycker personligen att det är märkligt att inget kommer, varken gas/avf.


    2. Det såg ut att vara mycket gas på röntgen, ett stort mörkt parti som vi frågade vet. om som höll med om att det var mycket gas. Någon som vet om det är normalt att se på röntgen och att det försvinner?


    Hon tuggar på människohår p.g.a illamående/stress av en annan orsak, kan man missa hår som "strypt flödet" på röntgen osv.? (fick så vaga svar när jag frågade där, tror att dom missuppfattade att jag menade hårbollar)


    3. Finns det något sätt att hjälpa en katt att få ut gaser, lite som man t.ex gör med små barn? (tänker då på massage, benövningar el dyl.)


    Finns inte så mycket på sökmotorerna, står mest om gas som kommer ut. Tacksam för input, men undanbeder råd som "ringa vet", Kommer ringa igen när det behövs och om hon inte får göra nr två inom rimlig tid. Säkert nojig i onödan efter ett svårt trauma med en annan katt som satt sina spår i en.

Svar på tråden Tarmproblem(?) katt