• Elt123

    Kolik eller magont/kvällsoro

    Undrar lite om kolik vår dotter är 6 veckor och har börjat att skrika mycket. I förrgår skrek hon från 15,00-20,00 otröstligt, vi prata med bvc och hon sa troligtvis kolik, men i går och idag har hon skrikit lite till och från men inte som i förrgår, jag tror med på magont och kvälls oro. Då dessa skrik idag och igår kan vi trösta hon och sen får vi hon till att sluta skrika  till och från?.
    Vad jag läst så går det inte att trösta ett kolik barn????

    Hon har problem med magen/gasig, ligger och trycker myclet och pruttar mycket.
    Vi har testat mimfoam i 1,5 vecka nu och vi tycker att hon inte ligger och trycker lika mycket nu så hon vaknar, känns lättare att fisa, så finifoam tycker vi hjälper, men vi kör även semper magdroppar och olje d vitamin från bvc. Men vi funderar att sluta med både d vitamin och magdroppar några dagar för läst att d vitaminen kan orsaka magproblem, vi använder även pysventil och det har väll fungerat okej å.

  • Svar på tråden Kolik eller magont/kvällsoro
  • cleoeme

    Pysventil, håll henne i grodposition, massera magen, varmt bad. Tänk på vad du äter om du ammar. Och om du inte ammar så tänk på att ersättningen är mer aggressivt mot barnets mage.

  • Elt123

    Ammar och varmt bad är hon lugn i. Men undrar om det går att trösta ett barn med kolik? Vi får iaf slut på skriket en stund efter olika metoder

  • cleoeme
    Elt123 skrev 2024-03-01 20:22:50 följande:

    Ammar och varmt bad är hon lugn i. Men undrar om det går att trösta ett barn med kolik? Vi får iaf slut på skriket en stund efter olika metoder


    Det beror ju på vad koliken beror på. Definationen av kolik är ju att ett barn skriker intensivt i minst tre timmar, minst tre gånger i veckan och i minst tre veckor för att sätta en säker diagnos. Har en läkare redan givit diagnosen? Tyckte du skrev att er dotter bara haft symtomen i 2 dagar.. det lät konstigt att de redan satt den diagnosen. Tycker du ska ifrågasätta det. Det behöver inte alls vara kolik, tycker jag.
    Skulle ju kunna vara något tillfälligt. Kolik brukar ju oftast inte riktigt tas på allvar eller utredas heller tyvärr.. men om du skulle misstänka att barnet har något problem med matsmältningssystemet eller ont någonstans på/i kroppen så får du begära läkarkontakt.
    Annars kan du ju själv kolla så amningen fungerar som den ska, har hon bra grepp så hon inte sväljer massa luft tex?
  • smarre

    Hade samma.. testade utan mejeriprodukter/ägg några veckor men måste missat att det var i något för tyckte inte det blev bättre.. fortsatt magproblem till ett års ålder.. visa sig att det var äggallergi.. oftast har det en orsak.. men svårt ibland att hitta rätt i efterhand hade jag istället för att utesluta ur kosten prövat med ersättning i några veckor för att se om det hade hjälpt:: 

Svar på tråden Kolik eller magont/kvällsoro