• Ruusunen1234

    Hjälp 2,5 åringens fötter röda och kliar

    Sonens båda hälar / under fötterna började klia för 8 dagar sen och det blir bara värre för varje dag. 


    Besökte läkaren för 7 dagar sen som skrev ut kortisonsalva att smörja på morgon och kväll men det har inte blivit ett dugg bättre. 


    Lillen har inte fått sammanhängande sömn på natten sedan 7 dagar pga kliandet. 

    Det är inte höstblåsor då han har haft det för 3 månader sen och läkaren sa att det kunde man inte få så nära in på. 


    Känner mig hjälplös då han lider av detta kliande . 


    lägger upp bild på fötterna 

  • Svar på tråden Hjälp 2,5 åringens fötter röda och kliar
  • Ruusunen1234

    Vet någon vad det skulle kunna vara eller har tips på vad man ska göra? 


    Känner mig hjälplös då salvan inte hjälper till

  • Anonym (Ella)

    Kanske du kan ge en halv allergitabalett till natten?
    jag gav det när mitt barn fick vattkoppor som kliande något fruktansvär. Jag fick rådet av en kompis som är sjuksköterska.
    Du kan även testa att ta på alsolsprit eller desivon på en kompress och bira om något som håller den på plats,kan kanske torka ut det som ser ut som blåsor. Kanske en kombination av båda dvs kompress och allergitablett.

  • Ruusunen1234
    Anonym (Ella) skrev 2024-03-01 20:16:42 följande:

    Kanske du kan ge en halv allergitabalett till natten?
    jag gav det när mitt barn fick vattkoppor som kliande något fruktansvär. Jag fick rådet av en kompis som är sjuksköterska.
    Du kan även testa att ta på alsolsprit eller desivon på en kompress och bira om något som håller den på plats,kan kanske torka ut det som ser ut som blåsor. Kanske en kombination av båda dvs kompress och allergitablett.


    Tack för tipset
    Har fått utskrivet antihistamin mot klådan.

    Lite svårt att ta bild men det är är inga blåsor utan röda fläckar som sitter djupare inne i huden. Inte bara på ytan


    Har sett på familjeliv att det finns 2st gamla inlägg med precis samma slags röda fläckar under fötterna och på samma ställe, med samma ålder på dem barnen. Men ingen verkar ha fått svar på vad det kan vara 

  • Ruusunen1234
    honeyhoney1986 skrev 2024-03-01 23:16:40 följande:

    man kan prova cortimyk. kan vara fotsvamp. 


    Tack för tipset
    En av sjuksköterskorna på vårdcentralen som tittade först på fötterna sa att undra om det är svamp. 


    sen kom läkaren in och sa ingenting om det utan bara att vi skulle fortsätta med kortisonsalvan. 


    Läste på FASS att barn under 10 år ska inte använda Cortimyk utan att läkaren har ordinerat det.

  • Anonym (Ella)
    Ruusunen1234 skrev 2024-03-02 07:25:15 följande:

    Tack för tipset
    Har fått utskrivet antihistamin mot klådan.

    Lite svårt att ta bild men det är är inga blåsor utan röda fläckar som sitter djupare inne i huden. Inte bara på ytan


    Har sett på familjeliv att det finns 2st gamla inlägg med precis samma slags röda fläckar under fötterna och på samma ställe, med samma ålder på dem barnen. Men ingen verkar ha fått svar på vad det kan vara 


    Fungerade inte antihistamin tabletten?
    Ok,inga blåsor.
    Har inga erfarenheter av detta men kan det vara en följdsjukdom?
    Är det bara på fotsulorna ( hälarna)? Tänker att scharlakansfeber ofta visar sig efteråt med hudavlossning på tår,fingrar och kanske även på fotsulorna?.sett det på barn och ofta vet man inte om att man har haft scharlakansfeber förrän huden lossnar, ett välkänt tecken.
Svar på tråden Hjälp 2,5 åringens fötter röda och kliar