Oerhört svårt att ge råd då alla mår olika illa och olika saker hjälper och andra självklara tips hjälper kanske inte alls. Jag förstår din känsla där.
Men när jag mådde som mest illa var även luktsinnet påverkat så dofter gjorde mig ännu mer illamående. Starka tvålar, parfymer, stekt mat , kaffe och till och med mitt vanliga schampo och tvättmedel fick mig att kvälja. Kan ju vara bra att ha i åtanke kanske .
Mat överlag kan vara svårt att få i sig. Både doft, konsistens, stark mat och varm/kall mat kan påverka . Jag levde på filmjölk, apelsiner och bubbelvatten första veckorna. Så kanske inte planera värsta fancy måltiderna när det är som värst om hon inte klarar av att äta.
Sova hjälpte mig mycket. Illamående tröttar ut . Så avlastning och erbjud vila. Jag kunde nästan somna ståendes ibland och typ 3 min efter jag satt mig i soffan. Min man lät mig sova. Ta det lugnt med att boka in saker och ta ner tempot.
Frisk luft och svalt inne var en hit för mig. Ett fönster öppet i sovrummet, lagom svalt inne . Värme kan öka Illamående.
Dricka. Mår man så illa att man kräks tappar man vätska och kan må ännu mer illa. Då behöver man dricka. Vätskeersättning är bra. Det kan man skeda i sig. Dricka överlag är bra. Påminn henne om att dricka. Vatten är bäst men vad som helst funkar. Överlag så är det viktigt att ha koll på att man dricker ordentligt vid illamående.
Småäta funkade för mig bättre än rena måltider ibland. Gurkstavar, morötter, frukt, knäckebröd, skorpor, kex, ostbitar.. hade oftast en burk i kylen redo så jag kunde få i mig . Kunde dämpa det värsta illamåendet och hålla blodsockret på bra nivå.