Snart 8 år men inga riktiga kompisar.
Hej,
Min ena son blir snart åtta år. Han går i ettan, han trivs helt okej i skolan, men har inga direkt bästa kompisar eller liknande. Hemma så leker han aldrig med några andra barn förutom kusinerna i hans ålder någon gång i månaden. Han verkar dock inte lida av det, han säger inget om det och är för det mesta på gott humör. Jag, hans pappa, jobbar med programmering och har alltid varit intresserad av datorer. Han verkar ha följt i dessa fotspår då han gärna skapar spel o.s.v på datorn. Sonen är extremt bra på engelska för sin ålder. Han talar och skriver flytande engelska, han är bättre på det än svenska utan överdrift. Han har alltid haft problem med svenska språket och går hos logoped, vilket jag tror haft inverkan på att han inte har några kompisar, barn kan vara ganska elaka. Även om han inte blivit mobbad så har det ibland varit svårt för honom att komma in i någon grupp, då de andra barnen pratat betydligt bättre än honom och kanske haft svårt att förstå allt han säger. Eftersom han är så bra på engelska har vi funderat på att ansöka om plats på engelska/internationella -skolan, kanske skulle det vara lättare att finna kompisar där?
Han är inte intresserad av idrott, dock väldigt intresserad av datorer, och rymden. Har kollat efter klubbar eller liknande för likasinnade men det är bara sport och sport.
Är det fler som har eller har haft samma "problem"? Jag som förälder är rädd för att han ska börja känna sig ensam.