• Saranell

    Vill bli gravid

    Hej! 

    Jag och sambon har länge pratat om barn och egentligen varit redo bra länge nu. För några månader sedan bestämde vi oss för att utesluta mina p-piller och sedan dess så kan jag inte sluta tänka på min cykel och när jag har ägglossning. Har jag ägglossning så vill jag maximera chanserna för att få en fullträff men sambon vill helst inte prata eller schemalägga sexet pga prestationsångest. Därför känns det som att ägglossningarna passerar och passerar och jag med facit på hand inser att vi tajmar alla möjliga tillfällen då jag inte har någon chans alls till att bli gravid och när jag jag väl har ägglossning så kommer sällan min sambo i mig då han i regel brukar föredra att få utlösning på andra ställen... detta börjar bli rätt frustrerande för mig då jag känner en barnalängtan men ser bara omöjligheten då vi aldrig får till ett lyckat samlag under min ägglossning som skulle kunna resultera i en graviditet.... Hur gör/gjorde ni under tiden ni planerade/planerar barn? Pratar ni om det och planerar eller väljer ni att vara tyst kring det?

  • Svar på tråden Vill bli gravid
  • Anonym (Elin79)

    När vi bestämde att vi ville bilda familj, alltså inför första barnet,  tyckte min man att det var ballt att äntligen "få" ha utlösning inuti så att säga.  Det var grejen för honom då vi kört avbrutet samlag och så innan. 
    Och det säger väl sig själv,  om din partner är ärlig med att han vill ha barn så ingår det att man behöver ha regelbundet penetrerande sex där han får utlösning i dig. Annars är det svårt. 

    Jag har alltid haft stenkoll på min ägglossning och vi har inte behövt kolla med stickor o så utan det tog sig rätt omgående.  Redan sa mannen- vi har ju precis börjat öva!

    Inför andra barnet visste jag också att kommande vecka är det ägglossning så vi passade på lite extra, kanske att vi låg 3ggr den veckan och det räckte för att det skulle bli en lillebror som snart fyller sex år.

    Men prata med honom.  Han får förstå att han behöver komma i dig om ni ska ha bra chans och gärna kanske 2-3 ggr under veckan inför och under ägglossning.  Har man regelbundet sex varannan- var tredje dag så blir så småningom de flesta gravida. Spermier kan leva rätt många dagar i väntan på ägget så det måste inte vara prick på ÄL-dagen.

  • Anonym (V)

    Jag och min sambo körde heminsemination, alltså att han runkade och jag körde upp det med en spruta i underlivet, när vi bestämde oss för stt bli gravida. Låter säkert omständligt, men vi ville inte förstöra vårt sexliv med krav och prestationer så vi höll liksom isär "njut-liggen" och barnmakeriet. Gjorde det lättare att tajma också. Vi blev gravida på första försöket. 

  • Anonym (xxx)

    Börja med att åtgärda detta:

    så kommer sällan min sambo i mig då han i regel brukar föredra att få utlösning på andra ställen.

  • Anonym (Elin79)
    Anonym (xxx) skrev 2024-02-29 14:09:59 följande:

    Börja med att åtgärda detta:

    så kommer sällan min sambo i mig då han i regel brukar föredra att få utlösning på andra ställen.


    Ja det känns ganska så grundläggande....
Svar på tråden Vill bli gravid