• Glagla

    Vilket namn?

    Vilket namn är bäst av Blanca eller Ines? 
    Tar tacksamt emot associationer eller motivering för respektive namn :) 

  • Svar på tråden Vilket namn?
  • Nandez

    Blanka, då tänker jag på den folkliga barnramsan

    Rida, rida ranka, hästen heter Blanka

  • OlgaElvira
    Glagla skrev 2024-02-27 14:28:00 följande:
    Vilket namn?

    Vilket namn är bäst av Blanca eller Ines? 
    Tar tacksamt emot associationer eller motivering för respektive namn :) 


    Ines eller Blanca, båda är fina namn med stolta traditioner. 
    Ines  är en spansk form av namnet Agnes, den rena den kyska. Den  engelska  stavningen är Inez.


    Jag är förtjust i alla flicknamn som avslutas med en konsonant. Man får bilden av en stark och självständig tjej. De allra flesta flicknamn avslutas oftast med en vokal, tvärtom för pojkar. 


    Nu är blanka också ett verb i dagens svenska, det kan bli lite förvirring och frågor kring det. Men känn efter vilket som fungerar bäst med efternamnet.


    Jag får så också så positiva känslor för namnet Blanka, på grund av namnets historia.
    Drottning Blanka av Namur som det oftast stavats var hustru till kung Magnus Eriksson och mor till Håkan som blev kung av Norge. Ett namn med tradition. Många av oss har som barn fått höra den här ramsan.
    Rida rida Ranka
    hästen heter Blanka
    Vart ska vi rida?
    Till en liten piga
    Vad kan hon heta?
    Jungfru Margareta
    den tjocka och den feta
    Sedan har vi den vackra bilden av drottning Blanka med sonen.
    Oavsett vilket namn ni väljer så blir det rätt. 


     

  • Cathariiina

    Blanka (eller Blanca som du stavar det) är ett smeknamn (för Blanceflor), inte ett riktigt namn. Det är dessutom ett mycket vanligt hästnamn, så det skulle jag absolut avråda ifrån!

    Jag gillar inte Ines heller, jag tycker dels att det låter tantigt och dels osvenskt. Men det är i alla fall bättre. 

    Eller så kan du ta Blanceflor..! Vackert och romantiskt och garanterat ovanligt (om man önskar det). Har för mig att Carl Bildts dotter heter det, och det bör vara en garanti för något slags klassnivå. 

  • Cathariiina
    OlgaElvira skrev 2024-02-28 02:54:26 följande:

    Ines eller Blanca, båda är fina namn med stolta traditioner. 
    Ines  är en spansk form av namnet Agnes, den rena den kyska. Den  engelska  stavningen är Inez.


    Jag är förtjust i alla flicknamn som avslutas med en konsonant. Man får bilden av en stark och självständig tjej. De allra flesta flicknamn avslutas oftast med en vokal, tvärtom för pojkar. 


    Nu är blanka också ett verb i dagens svenska, det kan bli lite förvirring och frågor kring det. Men känn efter vilket som fungerar bäst med efternamnet.


    Jag får så också så positiva känslor för namnet Blanka, på grund av namnets historia.
    Drottning Blanka av Namur som det oftast stavats var hustru till kung Magnus Eriksson och mor till Håkan som blev kung av Norge. Ett namn med tradition. Många av oss har som barn fått höra den här ramsan.
    Rida rida Ranka
    hästen heter Blanka
    Vart ska vi rida?
    Till en liten piga
    Vad kan hon heta?
    Jungfru Margareta
    den tjocka och den feta
    Sedan har vi den vackra bilden av drottning Blanka med sonen.
    Oavsett vilket namn ni väljer så blir det rätt. 


     


    Finns finare varianter på den sången också, i och för sig:

    Liten riddare så rar
    ännu inga sporrar har,
    när han dem har vunnit
    barndomsro försvunnit.

    Så sjöng hon för sin älskling 
    om livets äventyr
    och log igenom tårar
    Fru Blanca av Namur.

    Och när Prins Håkon vunnit
    båd' sporrar, land och brud
    nog mindes han med vemod
    den barndomsångens ljud.
  • Nattviol

    Ines en ganska enkelt namn, blir nog inga konstigheter. Inget namn som är ovanligt men ändå inte vanligt. Finns nästan någon i varje årskurs typ (känner till barn som heter det från gymnasiet ner till förskolan). Men det går inte flera i varje årskurs. 

    Vet att en del stavar Inez istället. 

    Blanka/Blanca heter Malin Olssons dotter. Malin som jobbat på SVT barnkanalen och Vem bor här. 

    Blanka av Namur var en grevinna i Belgien som blev svensk, norsk och skånsk drottning. Därifrån gymnaiseskolorna Drottning Blanka fått sitt namn. Ett gymnasium som finns på flertalet orter i Sverige. 

    Ett namn som var vanligare förr, men det förekommer. Tror också som andra skriver att stavar man Blanca så ser det ofta ut som Bianca medan Blanka nog kommer bli mer rätt. 

  • Mrs Moneybags

    Blanka är ju ett jättegammalt namn, så visst är det ett riktigt namn. Dock ej lika vanligt idag som Ines. 

    Personligen tycker jag bättre om Ines eller Inez. 

    Blanche är kanske lite högtravande, men både Blanche, Bianca och Blanka betyder ju samma sak. 

  • trollhona

    Blanca 100% det är ju ett drottningnamn och passar fint på en liten flicka och väl på en vuxen kvinna.

    Ines är ok men så enormt uttjatat, hon kommer ha 3 stycken till med samma namn på skolan

  • MySecret

    Mina farfars mor hette Blanka - så visst är det ett riktigt namn och gammalt sådant. Kan man heta Glittra, Tindra, Saga osv kan man väl heta Blanka med. 

  • Blue Waffle
    Glagla skrev 2024-02-27 14:28:00 följande:
    Vilket namn?

    Vilket namn är bäst av Blanca eller Ines? 
    Tar tacksamt emot associationer eller motivering för respektive namn :) 


    Blanka är ju jättevackert, regalt. Ines låter bonnigt i jämförelse.
    Men du bör fundera på att stava det med k som är den svenska stavningen.
Svar på tråden Vilket namn?