• jennaam

    Vuxna barn till en berondesjuk förälder

    Hej! Jag har gjort ett inlägg för ett tag sen. Om att jag söker människor som jag kan intervjua till mitt examensarbete. Mitt syfte är att ta reda på hur vuxna barn upplevt missbruket och föräldraskapet ur barnets synvinkel. 


    Jag studerar på Yrkeshögskola Novia i Vasa Finland.

    Eftersom att man kommer förbli anonym hela arbetet tänker jag att jag nu lägger hit mina frågor. Jag skulle endast behöva 2-3 personer som svara på dessa. Men fler får också om någon vill. Skulle vara jättetacksam. Om man vill kan vi också boka in ett samtal om man vill delta så. För mig räcker det om någon svarar på frågorna och meddelar svaren till mig. 🤗

    FRÅGORNA:


    Vilka upplevelser har du av din förälders missbruk?  


     


    Hur påverkades du som barn? 


     


    På vilket sätt har missbruket påverkat föräldraskapet enligt dig? 


     


    Hur försökte dina föräldrar se dig och ge dig tid fast de hade ett beroende? 


     


    Fick du känna att din förälder brydde sig om dig och att de tog hand om dig och kände glädje för dig? Hur isåfall? 


     


    Kunde dina föräldrar ha realistiska förväntningar för dig, vilka isåfall? 


     


    (Enligt din ålder och utvecklingsnivå) 


     


    Kände du att föräldern hade större krav på dig än vad du klarade av? 


     


    Hur kunde dina föräldrar leva sig in i dina upplevelser? Så som när du kände dig glad, ledsen eller i din utveckling  


     


     Hade du någon trygg vuxen eller någon professionell eller någon annan som du kunde prata med? 


     


    Hur har ditt vuxenliv påverkats av din förälders missbruk? 


     


    Hur mår du idag, konsekvenser av missbruket/föräldraskapet?

  • Svar på tråden Vuxna barn till en berondesjuk förälder
  • Anonym (Kvinna, 30 år)
     Vilka upplevelser har du av din förälders missbruk?