• Donaldadeft

    Gravid eller missfall? Minskat HCG vecka 7+3

    Hej! Nu behöver jag skriva av mig då jag känner mig helt utelämnad av vården och jag sitter med en ovisshet gällande min förhoppningsvis pågående graviditet.

    Första dagen i sista mensen var den 6/1. Är i skrivande  stund (27/2) i vecka 7+3. 

    I vecka 5+6 (den 16/2) gick jag på toa på morgonen och ut kom en liten blodklump ca 1x1cm, följt av lite rosa-röda flytningar. Ingen smärta. Har sen dess haft flytningar av varierande färg och karaktär, ljusrosa, mörkrosa, bruna, lite röda. Väldigt varierande och med ca 12-24h mellan varje flytning. Inga stora mängder, utan der har endast kommit på toapappret när jag torkat mig. Gravidsym symptom som ömma bröst och kissnödig så att jag behöver gå upp på nätterna kvarstår. 

    Har kontaktat kvinnohälsan två ggr som bett mig avvakta och vid fortsatta flytningar/blödningar skulle jah kontakta gynekologiska avdelningen. Sagt och gjort, drog upp historiken till denna kvinna som meddelade att det finns inga tider för kontroll och bad mig avvakta. I journalen har hon endast noterat "missfall???". 

    Vid första kontakten den 16/2 ombads jag 5a graviditetstest några veckor senare. Upplever att testen från den 25/2 och idag den 27/2 blir svagare jämfört med test från 20/2. Misstänker alltså att jag inte har något foster kvar i mig men får tålmodigt vänta till RUL vecka 13 i april. Kontrollstrecket är nu starkare än själva gravidstrecket, bifogade två bilder i olika ljus för att det ska synas. 

    Mår så dåligt över det här, det tar över mina tankar helt och får svårt att fokusera på arbete, denna ovisshet. Finns det någon här som sitter på samma erfarenhet och fick ett glädja de utfall? Eller åt andra hållet, att det är precis som jag misstänker? 

    Tacksam för era kommentarer!

  • Svar på tråden Gravid eller missfall? Minskat HCG vecka 7+3
  • Anonym (Envis)

    Åk in och sätt dig på gynakuten och säg att du har ont på ena sidan. Du kommer att få vänta ett tag men de kommer behöva ta in dig till slut. Tycker det låter som de borde kontrollera dig, tråkigt att er inte lyssnar. 


    Det behöver inte vara kört, testen kan bli svagare av hook effekt när hcg är väldigt högt. Lycka till 🥰

  • ems1991

    När jag var gravid med min dotter så började jag blöda i v 8. Jag hade ingen smärta men blev såklart jätte ledsen och orolig. Vi åkte in till gynakuten där dom gjorde ett ultraljud och det gick bra. Hon visste inte varför jag blödde men man kunde göra det i graviditeten utan att man vet varför. Jag kände att det var tur att vi åkte in och det var då ingen som sa något om det. Håller tummarna för dig! <3 

  • Donaldadeft

    Tack för era svar. {#emotions_dlg.flower}

    Jag kanske drar det kortet och säger att jag har ont och åker in. Ska prova att ringa närliggande kommuns kvinnoklinik och se om jag kan få en tid där först, en mindre kommun med kanske inte lika högt tryck. Det står till och med på 1177 att om man har upprepade blödningar under första trimesten ska man söka vård men får ändå ett nej vid samtalen, sjukt dåligt. 

    Har inte haft några fler färgade flytningar sen lördags, känns som att det stannat av nu jämfört med hur det var förra veckan.

    Jag vet att det är relativt vanligt med mellanblödningar tills kroppen ställt om osv, men det är just på grund av den lilla 1x1cm klumpen som jag grundar min oro i. Hade jag endast haft flytningar hade jag inte varit lika bekymrad. Tänker att det var embryot som åkte i toan och efterföljande flytningar är det sista avslaget kroppen gjort sig av med under 10-11 dagar. Men allt har varit så små mängder, utan värk.

    Somnade mitt på dagen idag och tog ett nytt test när jag vaknade för hoppet är det sista som lämnar mig innan något annat är bekräftat. Nu var gravidlinjen mycket starkare, starkare än kontrollinjen. Kan HCG vara högre på dagen? Hade gått upp och kissat inatt vid 3 tiden och tog morgontest vid 07, så det kanske inte var så hög koncentration ändå...

  • Anonym (Hook)

    styrkan i hemtest är inte tillförlitliga efter runt  v 7, hcg är då såpass högt att testen inte klarar av att mäta, även därför digitala med veckor kan gå ner till 2-3 om man tar det runt v 8-9, det står tom i instruktionerna att resultatet kan bli missvisande om man tar det för sent. Googla på hook effect. Du har ju dessutom fått ett jättestarkt test nu igen, så försök att inte hänga upp dig på det.

    blödningar i tidig graviditet är så vanligt att de inte kan kolla alla, men man kan ju boka ett privat ultraljud så slipper man vänta.

  • Anonym (Lis)

    Boka ett privat ultraljud (på gynakuten kan du bli sittande en hel dag och onödigt att belasta akuten med en flytning som ev kan vara missfall de inte kan göra något åt) eller rådfråga din bm på ert nästa möte. kanske kan hon ta ett hcg-prov då.
    (Jag antar att du har kub-ultraljud i april och inte RUL?!)

Svar på tråden Gravid eller missfall? Minskat HCG vecka 7+3