• Anonym (J)

    Varna skolan?

    Upptäckte löss på mitt barn idag. Igår på fritids hade de skridskoåkning och det lånades hjälmar... så risken är ju att det sprider sig mellan dem. Skulle nu säga till?

    Mitt barn har kliat sig sen förra veckan, men vi har inte sett något förrän idag.

  • Svar på tråden Varna skolan?
  • Anonym (Ja?)

    Ja självklart. Varför skulle man inte göra det?

  • Anonym (Ja)

    Självklart!! Varför är detta ens en fråga?

  • Aliona

    Självklart informerar man om detr är något smittsamt.

    Å andra sidan verkar det gå löss mest hela tiden på skolor, fritids och förskolor, så det är kanske ett normaltillstånd? 

  • Anonym (Ja)
    Aliona skrev 2024-02-27 12:54:55 följande:

    Självklart informerar man om detr är något smittsamt.

    Å andra sidan verkar det gå löss mest hela tiden på skolor, fritids och förskolor, så det är kanske ett normaltillstånd? 


    Det är det inte. På mitt barns fsk hade de löss EN gång inom loppet av tre år. Efter det har vi inte hört något från fsk-klass och uppåt.
  • Anonym (Lussan)
    Aliona skrev 2024-02-27 12:54:55 följande:

    Självklart informerar man om detr är något smittsamt.

    Å andra sidan verkar det gå löss mest hela tiden på skolor, fritids och förskolor, så det är kanske ett normaltillstånd? 


    Nej, det är inget normaltillstånd. 

    Har barn i åk 5 och åk 8. Löss var det under lågstadietiden någon gång vartannat år kanske. På förskolan där jag jobbat hade vi löss kanske vartannat år. 
  • Anonym (Billi)

    Absolut, berätta så att de kan mejla alla föräldrar att de behöver hålla koll. 

  • Aliona
    Anonym (Ja) skrev 2024-02-27 13:41:05 följande:
    Det är det inte. På mitt barns fsk hade de löss EN gång inom loppet av tre år. Efter det har vi inte hört något från fsk-klass och uppåt.
    Vad skönt att höra att det finns skolor som är bättre. På mitt barns skola och förskola har det gått löss åtminstone 2-3 gånger per år de senaste sju åren, och varje omgång tar ju några månader. Vi har kollat sonen efter läsd varenda dag sedan han var fyra. Senast hittade vi en lus efter att han varit hos frisören. 

    Här är en med liknande erfarenhet: 
    https://www.expressen.se/debatt/skolorna-maste-infora-obligatorisk-avlusning/ 
Svar på tråden Varna skolan?