• myraaan87

    6-månaders välling till ettåring

    Har en ettåring som är extremt kräsen när det gäller välling. Vi har testat otaliga sorter och den enda vällingen han gillar är Enagos mjölkfria havrevälling. ?Problemet? är att den är från 6 mån. Är det okej fast han är ett år eller behöver han mer näring i vällingen? Han verkar nöjd efter den flaskan han får på morgonen och kvällen.


    Undrar även om man behöver ge mer välling nu eller om det duger bra med den portionen som står på paketet? 4,5 msk till 2 dl vatten. Han verkar som sagt nöjd med det han får men har läst om många som ger betydligt mer välling till sina barn. I övrigt är han väldigt bra på att äta och glad i mat.   

  • Svar på tråden 6-månaders välling till ettåring
  • Anotherone

    Välling är ju på inget sätt huvudmål för så pass stora barn. Men vi blandade pulver i några veckor tills vi fasat över helt på det för äldre barn.

  • myraaan87
    Anotherone skrev 2024-02-26 11:23:39 följande:

    Välling är ju på inget sätt huvudmål för så pass stora barn. Men vi blandade pulver i några veckor tills vi fasat över helt på det för äldre barn.


     


    Vi har testat att blanda pulver men han känner på en gång att det inte är som det brukar. Har tyvärr blivit många bortkastade pengar på olika vällingsorter. 

  • myraaan87
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-26 11:57:20 följande:

    Mina barn åt ingen välling alls. En ettåring kan med stor fördel äta vanlig mat.


    Det är mer en mysig rutin än att han ska bli mätt. Så på så sätt kanske det inte gör något att det inte är fullt så näringsrikt som han behöver. På morgonen dricker han oftast välling när han vaknar (han vaknar tidigt) och sen äter han vanlig frukost med oss.


    Vad åt dina barn på kvällen istället för välling? Vällingen gör honom oftast sömnig och är ett bra sätt att varva ner innan han ska sova. Det blir ju inte riktigt samma sak om han får sitta och äta en macka innan läggdags. 

  • MsM84

    Välling är ju inte viktigt att äta och kan lika gärna hoppas över. Som jag uppfattat det är åldern på välling bara att det är mer fiber och mättar därför längre vid högre ålder. Det finns rekommendationer kring maxmängd men inte minimimängd eftersom vanlig mat är bättre än välling näringsmässigt.

  • TvillingmammaVästgöte
    myraaan87 skrev 2024-02-26 12:05:54 följande:

    Det är mer en mysig rutin än att han ska bli mätt. Så på så sätt kanske det inte gör något att det inte är fullt så näringsrikt som han behöver. På morgonen dricker han oftast välling när han vaknar (han vaknar tidigt) och sen äter han vanlig frukost med oss.


    Vad åt dina barn på kvällen istället för välling? Vällingen gör honom oftast sömnig och är ett bra sätt att varva ner innan han ska sova. Det blir ju inte riktigt samma sak om han får sitta och äta en macka innan läggdags. 


    Mina barn åt vid den åldern frukost, mellis, lunch, mellis, middag vid sex och sen åt de inget mer, de somnade ju ganska tidigt. Vi läste saga på kvällen som nedvarvning. 


    Jag tror personligen inte att det är jättenyttigt att äta en massa mjölmat så jag gav ingen välling, de fick ersättning till de var ca ett år , som tillägg till maten. 


    Om man skall äta mjöl anser jag att havremjöl är mycket nyttigare än vetemjöl, så jag tycker din lille ettåring gör ett bra val. 

  • Maymom

    Är han nöjd och äter frukost, lunch och middag också så är det väl bara att fortsätta så. Vi åt gröt på kvällen ett tag. Tyckte inte det var så stor skillnad med nedvarvningen, de blir ju ändå lite störda av tandborstningen sen.

  • rosesarewhite

    Välling är ju inget måste och särskilt om han inte gillar det. Men förstår att det är smidig mat tidig morgon och även vid sjukdom tex.
    Mitt ena barn ville dricka sin välling kall, har ni provat att ändra temperaturen?

  • myraaan87
    rosesarewhite skrev 2024-02-27 06:19:15 följande:

    Välling är ju inget måste och särskilt om han inte gillar det. Men förstår att det är smidig mat tidig morgon och även vid sjukdom tex.
    Mitt ena barn ville dricka sin välling kall, har ni provat att ändra temperaturen?


    Han älskar den vällingen han äter, så det är inte som att vi trugar i honom välling bara för att. Ja vi har testat olika temperaturer men det är smaken på de andra vällingsorterna han inte gillar. Men om han inte behöver välling alls så är det ju troligtvis inget problem att han äter 6-månaders välling :) Tycker att alla barn i min bekantskapkrets brukar äta välling (på kvällen framförallt) ganska långt upp i åldern. Men det kanske bara är en bekvämlighetsgrej. Lätt att bara ge barnet en nappflaska och man slipper kladd som med gröt t.ex.

  • Nattviol

    Fungerar det för er så kör på det oavsett vad det står på förpackningen/vad alla andra gör. 

    Mitt ena barn älskade välling men slutade tvärt av sig själv strax innan 3. Mitt andra barn vägrade välling från start. 

Svar på tråden 6-månaders välling till ettåring