• RahRah

    Vilken aktier?

    Vilken aktier hade/har du valt om du ville investera långsiktigt dina penga? 

  • Svar på tråden Vilken aktier?
  • Goneril

    Först en språklektion: Vilken aktie (singular) eller vilka aktier (plural) hade du valt om du hade velat investera långsiktigt? TS har uppenbarligen inte svenska som modersmål och är därför i någon mån ursäktad.                                                                                                                     För att kunna investera klokt behövs grundläggande kunskap. En prenumeration på Dagens Industri kan vara ett första steg, det finns även information på nätet såsom "Rika tillsammans".För att uppnå riskspridning kan man välja investmentbolag; Investor har till exempel stigit med 27% under kort tid. Storbankerna har också utvecklats väl, särskilt SEB. "Dagsländor" kan löna sig men kräver kunskap och bevakning, oftast blir "uppstickare" en besvikelse. Det gäller att ha en ordentliga spridning i portföljen, ska man chansa lite ska det bara röra sig om smärre belopp. Diskutera gärna med en rådgivare på din bank men fatta dina egna beslut efter att ha inhämtat information från andra källor också! 

  • Anonym (V)

    Att investera i bara en aktie är dårskap. Ska man investera i aktier ska man investera i flera för att få riskspridning. Jag väljer i huvudsak utdelande storbolag med enstaka mindre företag där risken är betydligt större. Och du bör vara påläst, annars rekommenderar jag breda aktiefonder istället.

  • Aliona

    Jag läste på så gott jag kunde när jag skulle välja mina  investeringar. Satt varje kväll i några veckor och tyckte att det var ganska spännande. Jag kom dock till slutsatsen att jag inte har tid eller lust att lägga så mycket tid på mina investeringar i framtiden, så jag valde aktiefonder. Det passar mig bättre. Jag följer med ett öga under året och i januari ser jag över mer grundligt och gör justeringar om jag tycker att det behövs. 


    För egen del har jag blandning av högriskfonder och några med lägre risk. För barnet har jag bara högriskfondervoch planerar att ha det tills han är 15-17 år, sen ska pengarna ju snart användas. Aktier ska vara på lång sikt och vara pengar man kan förlora, så då tycker jag att det är bättre med högre risk och högre chans till bra avkastning. 

Svar på tråden Vilken aktier?