• Asdfganonym

    Er upplevelse av slutpraktik ssk utb?

    Känner mig som världens sämsta T6. Har under tidigare praktiker fått beröm och alltid gjort bra ifrån mig, känt mig motiverad och trivts bra. Men nu under slutpraktiken så har verkligheten slagit mig i ansiktet. Vården. Stressen. Hur patientsäkerheten dagligen äventyras. Brist på personal. Varje dag ser jag personal som snäser av varandra, pratar illa bakom ryggen eller gråter i något hörn.. och där går jag i allt det. Försöker lära mig, vara nyfiken och intresserad. Känns så naivt på ett sätt. Att vara en sprudlande nyfiken student samtidigt som personalen går på knäna. Det är så sjukt mycket. Det är extremt höga förväntningar. Det är överväldigande. Vilket personalen gärna trycker upp i ens ansikte, att det är bara att vänja sig vid detta och såhär är det överallt osv. Jag får oftast sluta senare än vad jag är schemalagd och rasten får tas precis innan hemgång. Det är för mycket. Jag gråter innan varje pass och får tvinga mig att gå dit. Ska man må såhär? Lättnaden jag känner när jag får gå hem är obeskrivlig. Jag har inte så många veckor kvar men vet inte hur länge jag står ut. Jag räknar ner dagarna, timmarna. Jag är rädd att jag ska bli underkänd, även om ingen direkt har sagt något dåligt om mig. Jag känner inte igen mig själv, är inte lika glad längre, vill inte hitta på saker på min fritid, säger nej till vänner osv. Sitter bara hemma och grubblar över praktiken. Är rädd för att jag gått in i en depression. Men jag vill ju så gärna bli färdig. Jag vill inte hoppa av. Men energin börjar ta slut. Jag vet att jag kommer blir så stolt över mig själv när jag är färdig och tömmer mitt skåp efter att sista dagen är gjord. Men det är så kämpigt just nu. Det är verkligen inte lätt att vara T6. Känns som att jag inte kan någonting, även om jag vet att jag kan en massor när jag väl tänker efter. Men jag ska verkligen ta mig en funderare efter examen för såhär vill jag inte må. Det är det inte värt och situationen i vården ska absolut inte normaliseras.   


     


     Någon som känner igen sig? Har ni några tips? Är det normalt såsom jag känner?

  • Svar på tråden Er upplevelse av slutpraktik ssk utb?
  • Anonym (Nyexad ssk)

    Jag känner igen mig. Nyexad. Förstår inte hur jag ska hinna med allt på jobbet. Ser inte heller att de erfarna hinner med heller. 


    Jag känner mig så dålig

  • Anonym (Blir bra)

    Det låter snarare som om du haft otur med arbetsplats. Det finns massor av topoenställen där ingen snäser av någon annan och man har tid med rast. Var noga med val av arbetsplats i framtiden och byt om det inte fungerar. 

  • Anonym (Anonym)

    Hej. Känner med dig i din situation. Pröv att hålla fokuset på målet. Detta klarar du! Några veckor går ändå ganska fort och även ett par månader. Nu vet jag inte var du har din praktikplats men om det är på sjukhus  blir man aldrig färdig bara tänka att det är en evig rundgång där man jobbar i team och om allt ev. Inte är klart vid vaktskifte får nästa person ta vid. Det handlar om kollegialt samarbete. En bra arbetsplats tar man hjälp av varandra och alla är nya i början. I Ssk yrket lär man sig saker hela tiden.. Grunden lär man sig i skolan men sen är det fortlöpande kompetensutveckling som gäller. Man blir bättre med tiden på att tackla andras känslor och stress i tillägg till sin egen som man kan känna ibland. 
    Ssk yrket är fantastiskt många ggr och när det är jobbigt så får man fokusera på tidigare positiva erfarenheter. Ensam är inte stark mycket viktigt komma ihåg i yrket. Det är också lov nån gång att säga till patienten att jag behöver äta. De förstår ofta. Det är ju en sak om man har tex en pat med hjärtstopp el liknande att man inte lämnar situationen  men  Du är student du får inte betalt räknar jag med och har därmed krav på din rast. Lycka till. Styrkekramar och pepp till dig. 

Svar på tråden Er upplevelse av slutpraktik ssk utb?