• Bejje

    Varför inte tandvård som bidrag?

    Jag ser hela tiden hur alla företag inklusive mitt eget hela tiden sprutar ut mail om hur man ska utnyttja sitt friskvårdsbidrag. Förutom att gå på gym och sporta så kan man som jag förstått det gå och ta en massage för att lätta på tryck i rygg eller nacke?

    Om det stämmer, varför får man inte bidrag för att gå till tandläkaren.
    Jag inklusive många många andra antingen vill inte eller har inte tid att gå på gym och sporter eller vill inte. Men vi skulle gärna gå till tandläkaren och se över tandhälsan.

    Varför är det så viktigt med gym och massage, men tandvård är helt uteslutet? 


     


    Det är inte det enda utan som alla vet så är ju sjukvård i allmänhet subvenionerat så du kan gå till vårdcentralen för alla möjliga problem man har om det så är muskelproblem eller cancer och man betalar bara en liten summa, men har man tandproblem så ska det kosta tusenlappar och tydligen har man också medvetet valt att inte inkludera tandvård i friskvårdsbidraget så att man inte via den vägen kan få det billigare heller.

    Varför finns det ett sånt stort hat mot tandvårt bland poltiker? Varför motverkar de alla möjiga vägar att få hjälp med det? Är målet att så många som möjiigt ska ha så dåliga tänder som möjligt i Sverige?

  • Svar på tråden Varför inte tandvård som bidrag?
  • Habbe

    Det finns tandvårsbidrag för alla, 24-29 år är det 600 kr per år och för äldre 300 kr per år.

    Upp till 23 år är det helt gratis med tandvård.

  • Bejje
    Habbe skrev 2024-02-24 23:27:47 följande:

    Det finns tandvårsbidrag för alla, 24-29 år är det 600 kr per år och för äldre 300 kr per år.

    Upp till 23 år är det helt gratis med tandvård.


    Det hjälper ju inte när en enkel tandkontroll kostade typ 2500 kr för mig sist.
    Det var tandkontroll + tandstensborttagning, men tandstenen ansågs som grov så det kostade typ 2500 kr

     Fick alltså betala 1900 kr efter avdrag för en tandkontroll. Det är sådana priser som får folk att välja bort tandvården för att det är för dyrt.

    Vi måste få ner dessa priser så att det kostar typ som ett läkarbesök, 300 kr eller så.
  • OlgaElvira

    Jag tycker inte att det ska vara betala arbetsgivaren som ska betala min tandvård. Det skulle dessutom innebära att de som mest behöver tandvård, arbetslösa, sjuka, pensionärer skulle få betala mer än jag.

    Dock anser jag att tandhälsa ska betalas via den skatt vi betalar, som all annan sjuk-och hälsovård. Dock inte estetisk tandvård, alldeles som skönhetsingrepp inte bekostas via skatten.


    Vi vet ju nu att god tandhälsa betyder mycket för vår totala hälsa. Dålig tandhälsa ökar risk för demens, ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, cancer, reumatism och diabetes. Hela samhället skulle vinna på att alla får bra tandhälsa. Jag tror att vårdkostnader skulle minska om vi med hjälp av tandvård kan förebygga andra resurskrävande sjukdomstillstånd.

  • Bejje

    I alla fall så bör det vara något som ingår i vanlig vård, samma som att gå till vårdcentralen för ett besök. Då hade det blivit vadå? 300kr?

  • Jemp

    Bra tanke. Kanske skicka in det som förslag? 


    Tycker främst att den ska ingå i högkostnadsskyddet men det här borde ju vara en förenkling som inte ens kostar något. Om det inte utgör problem att det redan finns ett tandvårdsbidrag (friskvårdsbidraget kan väl inte användas till vanliga vårdkostnader heller?)

  • Jemp

    Högkostnadsskydd är väl en av få positiva saker som finns med i tidöavtalet. Verkar finnas en utredning.

  • Xenia

    Ja, tänk om tandvård kunde räknas som vanlig sjukvård. Då skulle man snabbt komma upp i frikort.

    Att det inte genomförts beror förstås på att det kostar skattepengar. Pengarna till vården räcker inte till som det är nu. Vi blir allt fler äldre och därmed sjukare.

  • välbärgad man i mina bästa år
    Habbe skrev 2024-02-24 23:27:47 följande:

    Det finns tandvårsbidrag för alla, 24-29 år är det 600 kr per år och för äldre 300 kr per år.

    Upp till 23 år är det helt gratis med tandvård.


    Jag brukar läsa mycket på Flashbacks forum. Åsikterna där är väl snarare att de där 600 kronor man får en gång per år, som bara gäller just det året som bidraget ges, knappast gäller till mer än att få servetten ditsatt runt halsen och möjligtvis öppna käften ett per minuter, innan sexhundringen är slut. Bidraget är väl snarare ett bedrägeri från staten!  

    Demon
  • gabi1969

    Därför att AG inte tjänar något på det. AG gör INGET som de inte vinner något på?

    låter jag bitter? Men det är så jag tycker det är helt baserat på egna erfarenheter och observationer. 


    vi anställda är som bönderna på schackbrädet. Vi kan offras. Det finns många av oss. 


    den tid vi hade det som bäst är längesedan. Idag är vi inte värda någonting. 

  • Räkan77
    gabi1969 skrev 2024-03-10 07:59:51 följande:

    Därför att AG inte tjänar något på det. AG gör INGET som de inte vinner något på?

    låter jag bitter? Men det är så jag tycker det är helt baserat på egna erfarenheter och observationer. 


    vi anställda är som bönderna på schackbrädet. Vi kan offras. Det finns många av oss. 


    den tid vi hade det som bäst är längesedan. Idag är vi inte värda någonting. 


    Det är inte arbetsgivaren som kan bestämma hur friskvårdsbidraget ska användas. De måste förhålla sig till gällande skatteregler. Skatteverket presenterar tydliga regler om hur friskvårdsbidraget får användas. 
  • slirren
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-03-09 18:51:17 följande:
    Jag brukar läsa mycket på Flashbacks forum. Åsikterna där är väl snarare att de där 600 kronor man får en gång per år, som bara gäller just det året som bidraget ges, knappast gäller till mer än att få servetten ditsatt runt halsen och möjligtvis öppna käften ett per minuter, innan sexhundringen är slut. Bidraget är väl snarare ett bedrägeri från staten!  

    Demon
    Är man välbärgad så kanske ett litet bidrag är sekundärt. Du kan säkert påtala att du inte är intresserad av några bidrag utan vill betala mer själv.
  • Jemp
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-03-09 18:51:17 följande:
    Jag brukar läsa mycket på Flashbacks forum. Åsikterna där är väl snarare att de där 600 kronor man får en gång per år, som bara gäller just det året som bidraget ges, knappast gäller till mer än att få servetten ditsatt runt halsen och möjligtvis öppna käften ett per minuter, innan sexhundringen är slut. Bidraget är väl snarare ett bedrägeri från staten!  

    // Demon
    Bidraget kan sparas till nästkommande år så man kan använda 2 st i taget. 
Svar på tråden Varför inte tandvård som bidrag?