• Anonym (Fundersam)

    Varför blir testen starkare ?

    Plussade 10/2, kom brunt när jag torkade mig sedan plusset och började sen blöda rikligt 15/2. Gjorde vul i veckan som endast visade en tunn slemhinna. Har nästan slutat blöda nu.
    Tog ett test idag som är starkare än de andra? Testerna har varierat mellan super svagt till starkare. 

    Förstår att hormonerna finns kvar i kroppen men är detta normalt vid missfall eller kan det röra sig om utomkvedshavandeskap? 

  • Svar på tråden Varför blir testen starkare ?
  • Anonym (Lina)

    Exakt så var det för mig också och det visade sig vara ett utomkvedshavandeskap. Blödde brunt blod till och från och testen blev bara starkare och starkare. Vill inte skrämma dig, men se till att kolla upp det fortast möjligt. Jag var i kontakt med vården flera gånger, men då jag inte hade någon smärta alls i magen lät de mig inte komma in och kolla. Till slut hjälpte min lokala barnmorska mig att få åka in och då hade jag ett stort embryo i ena äggledaren, som var på väg att spricka. Fick akutopereras och ta bort äggledaren.

  • Anonym (Lina)

    Att testerna blir starkare beror ju på att graviditeten som sitter i äggledaren producerar hcg, precis som i en normal graviditet. Trodde som du att jag fått missfall, men även om hormoner kan finnas kvar ett tag efter ett missfall så ska de inte öka markant. Då är det stor risk att det är en växande graviditet på fel ställe.

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-22 15:18:53 följande:

    Exakt så var det för mig också och det visade sig vara ett utomkvedshavandeskap. Blödde brunt blod till och från och testen blev bara starkare och starkare. Vill inte skrämma dig, men se till att kolla upp det fortast möjligt. Jag var i kontakt med vården flera gånger, men då jag inte hade någon smärta alls i magen lät de mig inte komma in och kolla. Till slut hjälpte min lokala barnmorska mig att få åka in och då hade jag ett stort embryo i ena äggledaren, som var på väg att spricka. Fick akutopereras och ta bort äggledaren.


    Va på VUL i tisdags men läkaren kunde inte se att något såg konstigt ut? Kan läkaren ha missat något? L
    äkaren bad mig åka in till Gynakuten om jag fick ont då det aldrig bekräftades vart embryot satt från början. men har bara lite molvärk. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-22 15:29:34 följande:
    Va på VUL i tisdags men läkaren kunde inte se att något såg konstigt ut? Kan läkaren ha missat något? L
    äkaren bad mig åka in till Gynakuten om jag fick ont då det aldrig bekräftades vart embryot satt från början. men har bara lite molvärk. 
    När jag till slut fick komma in och göra VUL så tog det ett bra tag innan de hittade embryot i äggledaren. Den första läkaren som kollade såg ingenting och kallade då in en mer erfaren läkare och han tyckte sig se något i ena äggledaren. Vad jag förstod så är det inte alltid så lätt att upptäcka vid ett VUL. Hoppas i alla fall att det ordnar sig för dig! Men stå på dig om det fortsätter, för jag hade som sagt ingen smärta alls.
Svar på tråden Varför blir testen starkare ?