• Hej58

    Kan en kvinna ha en diamantring på höger ringfinger utan att killar tror hon är gift?

    Hej! Sugen på köpa en ring till mig själv för att ha på höger ringfinger. Alltid tyckt att diamantringar är fina o liksom varför vänta på någon annan ska ge en det? En sån där i guld med en diamant på mitten.
    Men är rädd att det ska misstolkas om jag har en diamantring på höger ringfinger? Tänker ju fortsätta dejta o vill inte folk ska tro jag är upptagen. Vad säger ni?

    Menar en sån här ring:
    https://www.guldfynd.se/article/diam..._guld_20142856
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en kvinna ha en diamantring på höger ringfinger utan att killar tror hon är gift?
  • Arlene

    Ja för det vanligaste är att man har förlovning och vigselringar på vänster ringfinger.

    Vigselringen är traditionellt en enkel guld- eller platina-ring som bärs på den fjärde fingret på vänster hand. Detta finger har enligt traditionen en ven som är direkt kopplad till hjärtat, vilket gör det till det perfekta stället att bära en vigselring.

  • Hej58
    Arlene skrev 2024-02-20 11:35:49 följande:

    Ja för det vanligaste är att man har förlovning och vigselringar på vänster ringfinger.

    Vigselringen är traditionellt en enkel guld- eller platina-ring som bärs på den fjärde fingret på vänster hand. Detta finger har enligt traditionen en ven som är direkt kopplad till hjärtat, vilket gör det till det perfekta stället att bära en vigselring.


    Tror du män har koll på det?
  • Arlene

    Höger ringfinger passar jättebra att ha diamantring på.

    Höger ringfinger symboliserar kärlek och tillit

    Det högra ringfingret symboliserar även tillit, kärlek eller familj. Därför bär man ofta även andra ringar med större sentimentalt värde på just höger ringfinger. Ofta bär man exempelvis ringar som man ärvt eller fått av familjemedlemmar.

  • Billie38
    AndyPandyLandy skrev 2024-02-20 11:37:51 följande:

    Du slipper iaf korkade killar som tror att du är gift. Höger ringfinger är inte där man bär vigselringen. 


    I andra länder är det vanligare att man har just vigselringen eller förlovningsringen på höger hand och inte vänster som i sverige.
  • Arlene
    Hej58 skrev 2024-02-20 11:37:08 följande:
    Tror du män har koll på det?
    Jag kan inte prata för alla män men kvinnor jag känner har ofta haft ringar av olika slag som diamantringar på höger hand. Inklusive jag själv.
    Det är ju större chans att dom inte tror att du är upptagen om du har ringen på höger än vänster ringfinger, annars om du är rädd för att dom ska tro att du redan är gift eller förlovad så kan du ju inte ha ring på något ringfinger.
  • Hej58
    Arlene skrev 2024-02-20 11:42:37 följande:
    Jag kan inte prata för alla män men kvinnor jag känner har ofta haft ringar av olika slag som diamantringar på höger hand. Inklusive jag själv.
    Det är ju större chans att dom inte tror att du är upptagen om du har ringen på höger än vänster ringfinger, annars om du är rädd för att dom ska tro att du redan är gift eller förlovad så kan du ju inte ha ring på något ringfinger.
    Ja precis. Fram till nu har jag bara vågat bära ringar på ringfingrarna som är totalt olik vigsel- och förlovningsringar. Tänk ur och penn. Men är trött på att vänta på att kunna bära en diamantring så därför jag frågar :). Vill köpa mig en me-ring att ha varje dag som symboliserar relationen till mig själv, utan att skrämma iväg män
  • Arlene
    Hej58 skrev 2024-02-20 11:53:16 följande:
    Ja precis. Fram till nu har jag bara vågat bära ringar på ringfingrarna som är totalt olik vigsel- och förlovningsringar. Tänk ur och penn. Men är trött på att vänta på att kunna bära en diamantring så därför jag frågar :). Vill köpa mig en me-ring att ha varje dag som symboliserar relationen till mig själv, utan att skrämma iväg män
    Jag tycker att du ska köpa dig en vacker ring och ha den på högerhanden.Glad
    Jag tror inte att det skrämmer i väg så många män, det är ju ändå vanligt med olika ringar. Ringarna på bilderna är vackra!
  • EnAnonumius
    Hej58 skrev 2024-02-20 11:37:08 följande:
    Tror du män har koll på det?
    Vad var det för fördomar?

    De flesta män har faktiskt koll på vilken hand man har förlovnings-/vigselring på.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mentat
    Hej58 skrev 2024-02-20 11:37:08 följande:
    Tror du män har koll på det?
    Jag har det. Varför skulle vi inte det? Jag skulle just skriva ett svar om att förlovnings- och vigselringar sitter på vänster hand.
Svar på tråden Kan en kvinna ha en diamantring på höger ringfinger utan att killar tror hon är gift?