• Dramatrauma

    Avdrag på underhåll

    Hej!

    Jag har under en längre tid försökt att få min fd man att låta mig göra ett fast avdrag på underhållet. Det har varit mycket fram och tillbaka och han ändrar sig titt som tätt när det är dags att betala. 


    har tidigare betalat genom försäkringskassan och han har swishat mig ett par gånger när jag bett om att få göra avdraget. Men nu har han ändrat sig igen och jag orkar inte hålla på att tjafsa en massa. Han vägrar att skriva på papper om att jag har barnen ungefär 8 dagar varje månad 

    Vi har försökt med samtal hos familjerätten men han bara strular och rör till det i huvudet på alla. Han har aldrig sagt att han inte går med på att jag får göra det här avdraget

    När jag pratat med fk så säger dom att vi måste vara överens om avdraget annars kommer jag bli återbetalningsskyldig. men eftersom han ändrar sig hela tiden och vägrar skriva papper blir det lite svårt att kunna bevisa att vi är överens

    Vi har tre barn tillsammans och han får hela barnbidraget för alla barnen. Han och hans nya partner har det ganska gott ställt och den här lilla pengen jag ber om att få göra avdrag för påverkar dom inte alls, så han strular ju bara en massa för att ha något att bråka om. Jag köper kläder och en massa annat till barnen utan att be om någon ersättning. Vill endast att pengarna jag ska dra av täcker barnens mat då dom är hos mig

    Betalar nu direkt till honom men känner att han kommer anmäla till fk att jag betalat för lite och så kommer jag bli återbetalningsskyldig.

    känns lite drastiskt att jag ska behöva anlita en advokat och ta det till tingsrätten om det är det enda alternativet som finns. Inte värt att gå igenom det heller för den lilla pengen

    är det någon som har nå tips på hur jag ska gå tillväga?

  • Svar på tråden Avdrag på underhåll
  • Mortiscia80

    Tekniskt sett ska du inte ha avdrag om du har barnen så lite. Fortsätt betala via FK eller se till att omfördela tiden så du har dem mer. Om ni t ex skriver under ett umgängesschema med hjälp av FR så är det bevis till FK om att betala mindre. Tills vidare kan du sluta köpa kläder åt barnen för du betalar redan för det. Maten får du stå för själv.

  • Dramatrauma
    Mortiscia80 skrev 2024-02-20 12:27:32 följande:

    Tekniskt sett ska du inte ha avdrag om du har barnen så lite. Fortsätt betala via FK eller se till att omfördela tiden så du har dem mer. Om ni t ex skriver under ett umgängesschema med hjälp av FR så är det bevis till FK om att betala mindre. Tills vidare kan du sluta köpa kläder åt barnen för du betalar redan för det. Maten får du stå för själv.



    Vad jag läst på fks hemsida så har jag rätt att göra avdrag om jag har dom 6 dagar eller mer i månaden.

    att ha dom mer är inte aktuellt just nu

    vet att jag inte behöver, men jag vill köpa fina kläder och saker till dom. 

    hemma hos barnens pappa läggs pengarna bara på hög, så jag har nog bättre användning för dom än honom
  • Mortiscia80
    Dramatrauma skrev 2024-02-20 17:37:22 följande:

    Vad jag läst på fks hemsida så har jag rätt att göra avdrag om jag har dom 6 dagar eller mer i månaden.

    att ha dom mer är inte aktuellt just nu

    vet att jag inte behöver, men jag vill köpa fina kläder och saker till dom. 

    hemma hos barnens pappa läggs pengarna bara på hög, så jag har nog bättre användning för dom än honom
    Förut var det tio dagar i månaden, men ok.
  • Västernorrlandskillen
    Dramatrauma skrev 2024-02-20 17:37:22 följande:

    Vad jag läst på fks hemsida så har jag rätt att göra avdrag om jag har dom 6 dagar eller mer i månaden.

    att ha dom mer är inte aktuellt just nu

    vet att jag inte behöver, men jag vill köpa fina kläder och saker till dom. 

    hemma hos barnens pappa läggs pengarna bara på hög, så jag har nog bättre användning för dom än honom
    Har du bättre användning av din mans pengar än honom?  
Svar på tråden Avdrag på underhåll