• Cececilia

    Varmrökt lax

    Vi var bortbjudna på mat idag, och hade förhört oss om maten innan. Hade då fått informationen att det var lax i ugn. Problemet är att det var varmrökt lax som värmdes  ugnen, men den var ju inte ryckande het. Jag blev väldigt ställd och åt ändå lite, men har sån ångest! Jag borde ha låtit bli helt, har ingen aning om hur länge den vart förpackad men förmodligen inhandlad de senaste dagarna. Vi är bara i v 4+4 och vill inte berätta än.    


    Har försökt kräkas upp allt men vet samtidigt att det är lönlöst. 

    Vet inte vad jag vill med tråden, förstår ju själv att det är risk för Listeria. Inte att det garanterat är Listeria i laxen. 


    Nu har vi beslutat att vi inte åker iväg och äter hos någon om vi inte känner att vi kan berätta varför jag inte kan äta vissa saker. 


    Om någon ätit det innan och fått ett friskt barn får ni gärna skriva det, lugnar kanske lite. 

  • Svar på tråden Varmrökt lax
  • Anonym (M)

    Men sluta!! Nej, du behöver inte kräkas upp den rökta laxen, det är INTE farligt att äta lite grann bara.

  • Anonym (Anna)
    Cececilia skrev 2024-02-18 15:12:02 följande:

    Om någon ätit det innan och fått ett friskt barn får ni gärna skriva det, lugnar kanske lite. 


    Listeria i den veckan ger inte icke-friska barn utan i så fall blir det ett missfall. Missfallsrisken är redan 30%, nu har du höjt den med kanske någon tusendelenhet (dvs till typ 30,1%), vilket innebär att om du får missfall så skulle du med 99% sannolikhet fått det i alla fall.

    Senare i graviditeten kan listeria ge allvarlig infektion hos både modern och fostret, det är framför allt därför rekommendationen finns. 
  • Cececilia
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-18 15:33:56 följande:
    Listeria i den veckan ger inte icke-friska barn utan i så fall blir det ett missfall. Missfallsrisken är redan 30%, nu har du höjt den med kanske någon tusendelenhet (dvs till typ 30,1%), vilket innebär att om du får missfall så skulle du med 99% sannolikhet fått det i alla fall.

    Senare i graviditeten kan listeria ge allvarlig infektion hos både modern och fostret, det är framför allt därför rekommendationen finns. 
    Tack, det är vad den realistiska delen av mig säger också. Läste att 200 gravida får listeria i usa per år av typ 4miljoner graviditeter. Men vill ändå undvika minsta risk. Känner mig så dum. 
  • Cececilia
    Anonym (M) skrev 2024-02-18 15:23:04 följande:

    Men sluta!! Nej, du behöver inte kräkas upp den rökta laxen, det är INTE farligt att äta lite grann bara.


    Tack, börjar förstå det också. Könner mig så dum idag, vet ju att det inte är något att göra något åt nu! 
  • Anonym (K)

    Jag har ätit suchi flera gånger som gravid och fött 3 friska barn

  • Anonym (B)

    Men vilken planet bor du på? Jag skulle bli vansinnig på en sådan hysterika som inte fattar vad som är farligt och vad man inte behöver haka upp sig på.

  • Cececilia
    Anonym (B) skrev 2024-02-18 21:20:35 följande:

    Men vilken planet bor du på? Jag skulle bli vansinnig på en sådan hysterika som inte fattar vad som är farligt och vad man inte behöver haka upp sig på.


    Det är inte alltid lätt att vara rationell. Vår första graviditet slutade i v12 och det har tagit oss ett år att få plus igen. När man blir orolig att själv vara orsaken till att riskera graviditeten är det svårt att fortsätta tänka rationellt. Resan hittills för oss att få barn har tagit på psyket minst sagt, men blir bättre med tiden. Men man får också bli hysterisk stundvis.
  • Cececilia
    Anonym (B) skrev 2024-02-18 21:20:35 följande:

    Men vilken planet bor du på? Jag skulle bli vansinnig på en sådan hysterika som inte fattar vad som är farligt och vad man inte behöver haka upp sig på.


    Tack för svar 🙏 jag börjar inse att risken är liten, men ändå oroande.
  • EnKatta

    Du har så gott som noll anledning att oroa dig, naturligtvis finns rekommendationerna av en anledning men det är Ytterst ovanligt med listeria överhuvudtaget. Att du skulle fått det av att vid ett enstaka tillfälle ha ätit varmrökt lax är så osannolikt att du helt kan bortse från det. 

    Så tidigt i grav är det dessutom ingenting som påverkar embryot alls, eftersom det är ?självförsörjande? några veckor till.

Svar på tråden Varmrökt lax