• Huxxfluxx

    Flytta ensam med barn

    Jag bor i kommun A tillsammans med min sambo, hans dotter (11 år) från tidigare förhållande och vår gemensamma son (1 år).
    Redan under graviditeten kände jag att det här förhållandet var dömt att misslyckas och nu är allt jag vill att separera. 
    Jag har inte råd med ett boende där vi bor nu (relativt centralt) utan önskar flytta till kommun B ca 30min bort med bil.
    Min nuvarande sambos dotter går i skola här i kommun A och hennes mamma bor här så det är inte aktuellt för min sambo att flytta.
    I kommun B bor i princip all min släkt och därmed skulle umgänge med kusiner och mor- och faröräldrar bli ett regelbundet inslag i hans liv och då få chans att bygga upp en bättre relation med dem då vi skulle kunna ses spontant och oftare, även till vardags. Jag har även vänner med barn som bor i närheten av kommun B och är övertygad om att allt detta skulle berika vår sons liv mycket.
     
    Min sambo har varit utbränd och har fortfarande sviter av det. Han har svårt att orka med att ha sin dotter varannan vecka med allt vad det innebär och jag är rädd att vår son (trots att hans pappa älskar honom) delvis skulle bli en börda för honom. Han har mycket stort sömnbehov och orkar sällan göra saker. Sambon har ingen familj eller släkt i närheten av kommunen. 
     
    Min önskan skulle vara att vår son huvudsakligen bor med mig i kommun B där han får börja på ny förskola ( han kommer hinna börja på förskola i kommun A innan dess).
    Jag är inte intresserad av att förstöra deras relation och tänker att jag erbjuder mig att skjutsa vår son en kväll i veckan för att sedan hämta honom på överenskommen tid och kanske att han kan vara hos sin pappa varannan helg utöver det, eller vad som känns bra för pappan. Jag skulle aldrig heller neka spontant umgänge om han skulle vilja ta vår son till lekpark, fika eller dylikt. Med det sagt skulle jag göra allt för att främja deras relation samtidigt som jag själv drar lasset med småbarn i vardagslivet. Jag är helt övertygad om att detta skulle bli det absolut bästa för vår son.
    Jag har inte pratat igenom något med sambon än så vet inte alls hur han skulle ta detta. 
    Om han säger blankt nej, vad f*n gör jag då? Jag kan som sagt inte fixa boende här omkring. Om jag förstått lagen rätt kan han säga nej till att jag flyttar till en annan kommun. 
     
    Om vi inte kommer överens, tror ni rätten skulle döma till hans eller min fördel?
    Jag hoppas innerligt att det inte kommer behöva gå så långt. 
     
     
  • Svar på tråden Flytta ensam med barn
  • BuoBä

    Du kan flytta så mycket du vill, men du kan inte ta barnet med dig utan att ni är överens. 

  • Huxxfluxx
    BuoBä skrev 2024-02-18 12:00:43 följande:

    Du kan flytta så mycket du vill, men du kan inte ta barnet med dig utan att ni är överens. 


    Så om han inte kan tänka sig att kompromissa är vår son "dömd" att bo kvar i kommun A och gå i förskola och skola här de kommande typ 15 åren, bara för att han föddes här? 
  • FiaLisannnN
    Huxxfluxx skrev 2024-02-18 12:57:24 följande:
    Så om han inte kan tänka sig att kompromissa är vår son "dömd" att bo kvar i kommun A och gå i förskola och skola här de kommande typ 15 åren, bara för att han föddes här? 
    Japp. Så går det när man skaffar barn med första bästa idiot.
  • rosesarewhite

    Du har rätt att flytta precis vart du vill. Barnet däremot blir det svårare med men inte omöjligt.

    Om jag var du hade jag fixat boende i kommunen jag ville bo i och därefter skickat flyttanmälan för sonen. Skatteverket kommer skicka till pappan att han måste godkänna. Om han inte gör det så blir det mesta ansvaret över barnet hans, och kommer han ens vilja/orka det? 30 min bort med bil är ju inte ens särskilt långt, 2-3 mil bara. Så fort barnet är lite större blir ju vv inga problem för er.

    (Att sonen är dömd att bo i kommun A eller B blir ju lite fånigt sagt, det går ju inte att kompromissa med att vara skriven här eller där. Flyttar du blir han ju lika dömd att gå i förskola/skola i kommun B istället om han flyttar med.)

  • BuoBä
    Huxxfluxx skrev 2024-02-18 12:57:24 följande:
    Så om han inte kan tänka sig att kompromissa är vår son "dömd" att bo kvar i kommun A och gå i förskola och skola här de kommande typ 15 åren, bara för att han föddes här? 
    Ja.

    Det har inte med kommun att göra, utan avstånd. Du kan inte flytta till andra änden av en stor kommun heller och ta med barnet utan att ni är överens.
  • joffan

    Har ni gemensam vårdnad ska ni var överens. Du kan ju flytta men du kan inte adressändra sonen utan din mans tillåtelse. 

    Jag var i din sist. Har två barn med mitt ex, min familj blr långt bort. Helst vill jag flytta men jag kan inte det eftersom det inte blir bra för barnen och exet skulle inte godkänna en flyttanmälan. 

    Har du inte råd med lägenhet i den kommun ni bor i finns der något du kan göra för att få råd? Typ byta jobb? Tänka dig en mindre lägenhet? Ansöka om bostadsbidrag? Annars kan det vara så att om du har störst behov av att behålla er lägenhet kan du vara den som har rätt att behålla och din sambo blir den som måste flytta. 

    Kontakta familjerätten för samarbetssamtal och se vad ni kan komma överens om? 

    Men jag skulle inte flytta om jag var du. Sonen måste gå före, förstår att det blir tufft men det kommer bli bättre. Jag såg allt bara svart ett tag men allt löste sig och det har inte kunnat bli bättre för barnen heller  

Svar på tråden Flytta ensam med barn