• Coolcool

    10 dagar på halvtid?

    Om pappan tar ut sina 10 första dagar på halvtid, innebär det att han måste arbeta 4 timmar per dag i 20 arbetsdagar?

    Eller kan han vara hemma i 20 arbetsdagar men då få 50% ersättning per dag utan att jobba?

    Har sökt efter detta överallt men det är verkligen helt omöjligt att utläsa i informationen från försäkringskassan enligt mig. Kan också vara att jag i allmänhet tycker allt om föräldraledighet är väldigt förvirrande och därför inte kommit in i "lingot" än.

  • Svar på tråden 10 dagar på halvtid?
  • Jemp

    Första året  får man vara hemma utan att ta ut föräldrapenning, så det borde gå under 10-dagarna också. 


    Försäkringskassan har ofta lång telefonkö men har en facebookgrupp vid namn försäkringskassan förälder där de brukar svara snabbt (vardagar) på allmänna frågor som denna. 

  • Anonym (....)
    Detta hittade jag på en googling, pappan kan vara hemma 20 dagar som ni vill :) infon kommer från vanliga frågor på fks egen hemsida

    Du måste ta ut 10?dagarna innan det har gått 60 dagar sedan hemkomsten efter förlossningen. Kom ihåg att ansöka senast 90 dagar efter den första dagen som du var hemma med barnet.

    Du kan ansöka om ersättning för 25, 50 eller 75 procent av din vanliga arbetstid. Du kan alltså ta ut 20 halva dagar istället för 10 hela. Du kan även ta ut 1/8-dels dagar, som motsvarar 12,5 procent av normalarbetstiden.
  • Coolcool
    Anonym (....) skrev 2024-02-17 11:32:00 följande:
    Detta hittade jag på en googling, pappan kan vara hemma 20 dagar som ni vill :) infon kommer från vanliga frågor på fks egen hemsida

    Du måste ta ut 10?dagarna innan det har gått 60 dagar sedan hemkomsten efter förlossningen. Kom ihåg att ansöka senast 90 dagar efter den första dagen som du var hemma med barnet.

    Du kan ansöka om ersättning för 25, 50 eller 75 procent av din vanliga arbetstid. Du kan alltså ta ut 20 halva dagar istället för 10 hela. Du kan även ta ut 1/8-dels dagar, som motsvarar 12,5 procent av normalarbetstiden.
    Tack! Dock blir jag ändå konfunderad av formuleringen: "Du kan ansöka om ersättning för 25, 50 eller 75 procent av din vanliga arbetstid."

    Betyder detta att pappan måste arbeta den övriga tiden? Så om man ansöker om ersättning 50 procent av sin vanliga arbetstid, måste övriga 50 procent av arbetstimmarna spenderas på arbetet? Eller rör sig den formuleringen endast om hur mycket pengar man får ut per dag?

    Jag tycker att jag i vanliga fall är ganska intelligent men jag känner mig oerhört trög när jag försöker försöker förstå allt detta 😄
  • Anonym (....)
    Coolcool skrev 2024-02-17 15:33:38 följande:
    Tack! Dock blir jag ändå konfunderad av formuleringen: "Du kan ansöka om ersättning för 25, 50 eller 75 procent av din vanliga arbetstid."

    Betyder detta att pappan måste arbeta den övriga tiden? Så om man ansöker om ersättning 50 procent av sin vanliga arbetstid, måste övriga 50 procent av arbetstimmarna spenderas på arbetet? Eller rör sig den formuleringen endast om hur mycket pengar man får ut per dag?

    Jag tycker att jag i vanliga fall är ganska intelligent men jag känner mig oerhört trög när jag försöker försöker förstå allt detta 😄
    "Ansöker om ersättning" JAG tolkar det som att det endast handlar om ersättningen, jag tror inte att FK bryr sig om vart resterande timmar spenderas :) 
Svar på tråden 10 dagar på halvtid?