• Firegame94

    A-kassan ska reformeras

    Vad tycker ni om regeringens förslag att reformera A-kassan? Personligen så är jag ganska övertygad om att det kommer leda till att många fler kommer tvingas leva på försörjningsstöd eller hamna på gatan i värsta fall. Det finns människor med funktionsvariationer som inte får jobb och det finns människor som av andra anledningar inte får jobb tex ålder.

    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/arbetslinjen-starks-genom-en-inkomstbaserad-a-kassa/

  • Svar på tråden A-kassan ska reformeras
  • Mortiscia80

    Jag tror att man inte kan trolla fram jobb genom att göra ekonomin svårare för människor. De två sakerna hänger inte ihop i orsak-verkan. Däremot kan det vara så att en del drar sig för att ta jobb som de anser är "ovärdiga", men i slutänden kommer det ändå bli som du tror, fler som ansöker om försörjningsstöd, hamnar på gatan eller ägnar sig åt kriminalitet.

  • Daisy28
    Firegame94 skrev 2024-02-16 10:48:52 följande:
    A-kassan ska reformeras

    Vad tycker ni om regeringens förslag att reformera A-kassan? Personligen så är jag ganska övertygad om att det kommer leda till att många fler kommer tvingas leva på försörjningsstöd eller hamna på gatan i värsta fall. Det finns människor med funktionsvariationer som inte får jobb och det finns människor som av andra anledningar inte får jobb tex ålder.

    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/arbetslinjen-starks-genom-en-inkomstbaserad-a-kassa/


    A-kassa får man om man har haft jobb och sen blir arbetslös. De som inte kan få jobb alls har inte rätt till A-kassa.
  • Postman

    Jag är kluven. Jag vill att man sätter press på en del för jag vet många som inte anstränger sig så värst för att komma in på arbetsmarknaden igen. Samtidigt måste det också finnas arbeten för alla. Det finns få enkla jobb idag tyvärr. På många jobb låter det också så förbannat överdrivet med kompetens osv så det blir många som inte är behöriga att söka. Men jag förstår svårigheterna i detta. Det är inte enkelt att lösa. 

  • Fjäril kär

    Återstår att se hur det blir i praktiken,  inte alltid ett förslag blir exakt samma som utförandet. 

    Det som slår mig mest när jag läser att jag hoppas att Försäkringskassan och sjukvården är beredda på anstormning när fler kommer behöva ta itu med sin hälsa med dessa nya krav.  En del som faktiskt har dålig hälsa har ändå kunnat "vila" med hjälp av a-kassan och fått en drägligt tillvaro. Nu kommer dessa personer behöva ta sin sjukskrivning och behöva ta sin utredning och skapa nya förutsättningar för sin ekonomi.  

  • Firegame94
    Daisy28 skrev 2024-02-16 10:55:41 följande:
    A-kassa får man om man har haft jobb och sen blir arbetslös. De som inte kan få jobb alls har inte rätt till A-kassa.
    Dessa människor har haft jobb nån gång i sitt liv, det är därför dom har kommit in i a-kassa systemet men dom har av anledningar som jag nämnde svårt att komma in på arbetsmarknaden igen
  • Firegame94
    Postman skrev 2024-02-16 11:01:50 följande:

    Jag är kluven. Jag vill att man sätter press på en del för jag vet många som inte anstränger sig så värst för att komma in på arbetsmarknaden igen. Samtidigt måste det också finnas arbeten för alla. Det finns få enkla jobb idag tyvärr. På många jobb låter det också så förbannat överdrivet med kompetens osv så det blir många som inte är behöriga att söka. Men jag förstår svårigheterna i detta. Det är inte enkelt att lösa. 


    Sätt press på dessa människor på andra sätt istället, inför mer obligatoriska aktiviteter för människor med a-kassa och aktivitetsstöd, att rycka undan den enda lilla inkomst mångar har och i värsta fall tvinga ut dom på gatan är ingen lösning
  • Daisy28
    Firegame94 skrev 2024-02-16 11:19:38 följande:
    Dessa människor har haft jobb nån gång i sitt liv, det är därför dom har kommit in i a-kassa systemet men dom har av anledningar som jag nämnde svårt att komma in på arbetsmarknaden igen
    Även idag blir man förr eller senare utsparkad från A-kassan. Om jag läser förslaget rätt så bli skillnaden att ersättningen minskar stegvis över tiden
  • Firegame94
    Daisy28 skrev 2024-02-16 11:23:21 följande:
    Även idag blir man förr eller senare utsparkad från A-kassan. Om jag läser förslaget rätt så bli skillnaden att ersättningen minskar stegvis över tiden
    Den största skillnaden blir att aktivitetsstödet kommer minska med 5% var 100 dag. Man har idag aktivitetsstöd som motsvarar 65% av vad man hade i inkomst på sitt senaste arbete, förslaget innebär att det kommer minska tills man når en inkomst på 365 kr per dag och vem kan leva på det i dagens samhälle
  • Postman
    Firegame94 skrev 2024-02-16 11:22:51 följande:
    Sätt press på dessa människor på andra sätt istället, inför mer obligatoriska aktiviteter för människor med a-kassa och aktivitetsstöd, att rycka undan den enda lilla inkomst mångar har och i värsta fall tvinga ut dom på gatan är ingen lösning
    Ja absolut men inga partier verkar vara så värst intresserade utav att införa det. Varken röda eller blå. 
  • Mortiscia80
    Firegame94 skrev 2024-02-16 11:22:51 följande:
    Sätt press på dessa människor på andra sätt istället, inför mer obligatoriska aktiviteter för människor med a-kassa och aktivitetsstöd, att rycka undan den enda lilla inkomst mångar har och i värsta fall tvinga ut dom på gatan är ingen lösning
    En mycket bra idé :)
Svar på tråden A-kassan ska reformeras