• Majsan0304

    Amning alkohol

    Om jag dricker 3 cider (4%) och ett glas vin kan jag amma ändå? Fast jag inte känner nått på alkoholen förutom lite ?gladare?🌸
  • Svar på tråden Amning alkohol
  • FtS70

    Ja, det kan du, om du känner dig bekväm med det. Bebisens alkoholkonsumtion blir försumbar.

  • Anonym (Mamma Mu)

    Jag är helt emot alkohol under amning?
    skulle ha pumpat ut och gett i flaska om det nu var så att jag vill dricka lite alkohol.

  • Anonym (Lis)

    Det kan du nog, men kan du ta hand om ditt barn? Vill du vara så berusad om något händer och ni måste söka sjukvård? Tänk om barnet får hög feber den natt du druckit så, eller om du tappar det?

  • Anonym (Hej)

    Det lilla som bebis får i sig är inte mycket. 
    Men hade du kört bil efter du druckit det ? Om svaret är nej så hade jag inte tagit ansvar för bebis. 
    Man tål ju olika mycket men tror absolut du blir påverkad av den mängden och inte bara gladare

  • Cereal Killer
    Den mängden kan ge från under 1 och upp till över 2 promille i blodet beroende på storleken på glasen, din vikt och hur snabbt du dricker. Det motsvarar 0.1-0.2% alkohol i mjölken, men det stora problemet är om du hanterar en bebis med 1-2 promille i blodet. Vid 1 promille får man sluddrigt tal, balanssvårigheter osv. Då är man inte i skick att ta hand om ett spädbarn.
  • Anonym (Fakta)
    Cereal Killer skrev 2024-02-15 07:18:21 följande:
    Den mängden kan ge från under 1 och upp till över 2 promille i blodet beroende på storleken på glasen, din vikt och hur snabbt du dricker. Det motsvarar 0.1-0.2% alkohol i mjölken, men det stora problemet är om du hanterar en bebis med 1-2 promille i blodet. Vid 1 promille får man sluddrigt tal, balanssvårigheter osv. Då är man inte i skick att ta hand om ett spädbarn.

     1-2 promille i blodet hos mamman motsvarar absolut inte 0,1-0,2% i mjölken, utan 0,001-0,002%. Om
    vi nu ska hålla oss till korrekt fakta. 


    Om det sedan är de nivåerna det handlar om efter 3 cider och ett glas vin beror förstås jättemycket på hur lång tid det druckits under, en genomsnittlig kropp förbränner ca 0,2 promille per timme efter att man slutat dricka, men har intaget skett under säg 4-5 timmar har en viss mängd ändå förbränts under tiden. 


    På frågan TS har är mängden alkohol bebis kan få i sig genom amningen helt försumbar. Huruvida du är kapabel att ta hand om ditt barn är svårare för oss andra att svara på. Känner du dig inte berusad är det förmodligen inga problem. 

  • Anonym (Mimmi)

    Ts har inte frågat om ifall hon är lämplig att ta hand om bebisen eller inte, hon har frågat om det är ok att dricka 3 små alkoholsvaga cider och ett glas vin.

    Varför tjatas det då om just omhändertagandet?
    Det finns troligen en pappa till barnet också, skulle han inte kunna ta hand om sitt barn tror ni?

    Men som vanligt så måste man vara absolutist i arton år enligt FL´s AA-anhängare.
    Så är dock inte fallet.

    Ts, jo det går an att du dricker den mängden.
    Dricks det under en kort tid, se till att någon annan sköter om barnet och bara amma det.
    Sker det under säg en hel eftermiddag så är det inget problem oavsett.

    Det enda jag säger angående detta är att ts inte bör samsova om hon inte är (i stort sett) nykter.

    Ha en trevlig stund ts, och ställ inte frågor på Familjeliv som handlar om alkohol. Det spelar liksom ingen roll om det handlar om en lättöl eller en röjarskiva, du blir totalsågad oavsett.

  • Anonym (Fakta)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-15 08:00:41 följande:

    Ts har inte frågat om ifall hon är lämplig att ta hand om bebisen eller inte, hon har frågat om det är ok att dricka 3 små alkoholsvaga cider och ett glas vin.

    Varför tjatas det då om just omhändertagandet?
    Det finns troligen en pappa till barnet också, skulle han inte kunna ta hand om sitt barn tror ni?

    Men som vanligt så måste man vara absolutist i arton år enligt FL´s AA-anhängare.
    Så är dock inte fallet.

    Ts, jo det går an att du dricker den mängden.
    Dricks det under en kort tid, se till att någon annan sköter om barnet och bara amma det.
    Sker det under säg en hel eftermiddag så är det inget problem oavsett.

    Det enda jag säger angående detta är att ts inte bör samsova om hon inte är (i stort sett) nykter.

    Ha en trevlig stund ts, och ställ inte frågor på Familjeliv som handlar om alkohol. Det spelar liksom ingen roll om det handlar om en lättöl eller en röjarskiva, du blir totalsågad oavsett.


    +1
  • OlManH

    Logiskt: ja.
    Dricker du det så kanske du hamnar på 0.5 promille (ca beroende på hur stor du är).
    Förutsatt att alkoholen sprider sig jämnt i all vätska i kroppen så borde mjölken då innehålla 0.05% alkohol. Så ingen fara alls.

    Men med det sagt så varför dricka alkohol när barn eller bebis är närvarande?
    Jag tog det som en självklarhet när jag va liten att mamma & pappa inte va fulla.
    Något jag senare förstod inte alls va fallet. Så många barn far illa pga alkohol.

Svar på tråden Amning alkohol