• aamarylliisen

    HJÄLP

    Jag har en jobbintervju för ett jobb jag inte är så sugen på längre. En bekant/vän till mig har sökt samma jobb och ska på intervju (bara 3 som ska på intervju så vi är två av dom). Jag vill verkligen att hon får jobbet och jag själv är ej så sugen på det då jag redan har en fast tjänst men hon har inte det. Hon har även praktik där just nu (Lia).

    vad mailar jag chefen ? Kan jag säga att jag avstår intervjun då jag inte vill konkurrera med en vän och att jag hellre vill att hon får den då jag redan har ett fast jobb inom vår bransch. Och att jag nästa gång det dykee upp en ledig tjänst kommer att söka. Eller? hjälp!  

  • Svar på tråden HJÄLP
  • BuoBä

    Säg bara att du av olika skäl (som du inte behöver gå in på utan håll det vagt) har bestämt dig för att inte byta jobb just nu, men att du fick ett positivt intryck av företaget och vem vet vad som händer i framtiden. Typ. Dra inte i din vän i förklaringen, det kan bli pinsamt. 

    Det händer hela tiden att folk backar på sina ansökningar. För att de sökte jobb mest för att ha något att hota med i löneförhandlingar, tex. Eller tusen andra skäl. Jag har gjort det en gång för att det första intrycket av företaget inte var särskilt positivt, plus att jag hade hunnit bli gravid innan de äntligen fick tummen ur att boka intervjun. En annan gång bestämde jag mig för att studera istället för att byta jobb. 

Svar på tråden HJÄLP