• Rosastjärna

    Hur hantera okänsliga närstående?

    Hej,

    Jag vet inte om det här är rätt kategori men hittade inget mer passande :) Jag har försökt få barn sedan april 2021, efter missfall oktober 2021 kan jag inte längre få barn. 

    Nu har en person i min närmaste familj blivit gravid och är fortfarande före v. 12. Hyfsat planerat, dock i en högst olämplig situation där hon inte vet vem pappan är och hon har ingen bostad, det hör väl egentligen inte hit men påverkar hur jag tog emot hennes graviditetsbesked. 

    Jag sa redan innan hon plussade att jag inte vill höra om det pga. min egen situation som hon känner till sedan innan. Efter att jag sagt det har hon fortsatt mata mig med små detaljer. Jag fick ett meddelande nyligen där hon frågade om jag inte vill att hon pratar alls om sin graviditet med mig. Jag tolkade det som att hon ändå försökte respektera mina gränser men när jag svarat att hon kan uppdatera mig efter rul och med ev. kön men annars så får hon helst låta bli att prata med mig om graviditeten utifrån min situation så skriver hon att det är "lite jobbigt" för henne att inte kunna prata om det i min närhet (vi träffas kanske en gång var tredje månad i 2-3 timmar).

    Jag är så upprörd att jag inte vet vad jag ska svara henne. Det är det mest respektlösa jag fått höra att det skulle vara jobbigt för henne att inte prata om sin graviditet (ett par timmar var tredje månad) när hon vet att jag har varit sjukskriven pga. depression som en följd av min infertilitet.

    Hur har ni andra bemött personer som inte respekterar era gränser i er situation? Vi har ingen nära relation som så, min stora rädsla är att min övriga familj som inte känner till min situation ska tro att jag bara är elak och inte bryr mig.

  • Svar på tråden Hur hantera okänsliga närstående?
  • Anonym (Rosa Lee)

    Beklagar att du inte kan få barn.
    Men varför har du inte kunnat berätta om din situation för din familj?
    Jag tror att det skulle vara väldigt läkande för dig i längden att våga berätta för dem om din situation.
    Att hålla det hemligt tror jag är det sämsta du kan göra.
    Förstår att du nog är i förnekelse fasen men vet du,det finns andra sätt att få barn på,har du övervägt det?
    kram

  • Anonym (Mimmi)

    Så länge de inte vet sanningen så kommer du att framstå som den okänsliga. 

  • Citronsmör

    Jobbigt att du är i den här situationen. Folk som inte har upplevt infertilitet/sterilitet har ibland svårt att sätta sig in i hur det känns. Jag tror att det har ganska mycket att göra med att man inte ens vågar föreställa sig hur det skulle vara om man själv var där. Man vill hålla ett avstånd från sig själv och bygger därför upp en bild av att den andra inte lider så mycket av det som man själv hade gjort. 

    Den här personen beter sig inte rimligt. Hon fokuserar på hur jobbigt det är för henne att inte kunna prata med dig om detta, men tänker inte på hur jobbigt det är för dig att höra om hennes graviditet. Kanske skulle hon förstå ditt perspektiv bättre om du förklarade mer om hur det känns, kanske inte.

    Du kan ju testa att beskriva hur det känns och uppmana henne att sätta sig in i din situation, om du vill. Det kräver dock att du är ganska sårbar för en person som hittills inte har varit särskilt förstående, så jag förstår om du inte vill det. Kanske kan du säga att du förstår att ni inte tycker lika om detta och hon inte behöver förstå ditt perspektiv, men att du ändå måste sätta denna gräns och hoppas att det inte blir en konflikt mellan er.

    Tyvärr är det väl så att du kommer att framstå som ointresserad inför resten av familjen. Ibland dömer folk en när de har otillräcklig information. Såvida du inte vill vara öppen med allt, är det kanske något du behöver jobba på att acceptera. Kanske bestämmer du dig för att berätta mer för resten av din familj senare och då förstår de kanske, även om de inte förstår nu. 

Svar på tråden Hur hantera okänsliga närstående?