• Mannen 12345

    Kollektivatal

    Hejsan, 
    För ungefär 1 månad sedan förlorade jag mitt jobb. 
    Ehm har fått ett bra erbjudande nu på annat jobb
    Men problemet är såhär. Det finns inget kollektivavtal...

    Så blev jätte osäker. Jag har provjobbat och allt och trivs jättebra. Men blev osäker när det inte är nåt kollektivavtal. Hur hade ni gjort? 
    Hoppat och kollat vidare eller kört på det.

  • Svar på tråden Kollektivatal
  • Jemp

    Har de motsvarande försäkringar? 


    Nu bör man ju inte tacka nej till ett jobb som arbetslös hur som helst, men det går ju att förhandla och fortsätta söka (oavsett om man säger ja eller nej).

  • Mannen 12345

    Så du hade tagit det? Jag är uppvuxen o vann att alltid ha kollektivavtal på mina jobb därav osäkerheten 

  • Mannen 12345

    Tjena jemp. 

    Försäkring osv skulle vi prata om när vi sätter oss ner och skriver avtal. Allt pratar vi om då sa dem. 

    Därav jag vet att det inte finns kollektivavtal är för jag kollat med facket.

  • Erica94

    Jobbar utan kollektivavtal sedan två år tillbaka (vanligt i min branch), trivs kanon och har inte hittat några nackdelar hittills. I stora drag innehåller vårt anställnigsavtalet samma villkor som ett kollektivavtal och där det inte gör det är det som fördel för oss anställda.
    Prata med arbetsgivaren om avtalet och se om du känner dig säkrare efter det.
    Enligt mig är de inte skäl att tacka nej så länge allt känns bra. 

  • Anotherone

    För mig skulle det i så fall vara beroende av om det fanns liknande försäkringspaket  som om man haft kollektivavtal. 
    Som tex regler kring övertid och ob, regler om årlig löneöversyn,  förstärkt sjuklön from dag 15 (ifall att), tjänstegruppliv,  och framför allt tjänstepension.  

  • Studentpappa

    Du kan skriva ut villkoren i kollektivavtalet och jämföra. Jag har inget heller och det går bra ändå, blir ju mer upp till dig själv att säkerställa men det är inte så svårt.


    Ride it like you stole it
  • Mannen 12345

    Stort tack för svar alla. Tar gärna mer tips. Är också så att jag har en förälder som är facklig så har den också på mig lite. Så måste ha en lösning på det 😅

  • Finansen7

    Får du (minst) motsvarande förmåner på ditt jobb som ett kollektivavtal finns det ingen anledning att säga nej bara därför, speciellt om du trivs.
    Flera branscher har ingen tradition av kollektivavtal men ger samma villkor.

    Googla typ "checklista om man inte har kollektivavtal" så hittar du listor över vad som ska ingå och förhandlas. 

Svar på tråden Kollektivatal