• PrettyTiedUp

    Blir aldrig gravid, inne på 34:e försöket

    Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, jag måste bara få skriva av mig. 


    Jag och min sambo har försökt göra mig gravid i mer än två års tid, 33 försök. Jag blev gravid i februari 2023 men fick missfall ett par veckor senare. Vi hade precis när jag blev gravid påbörjat en utredning som ju då blev pausad. När jag fick missfall fick vi vänta ett halvår innan min livmoder osv blev undersökt och där fick vi även veta att vi får försöka ett halvår till. Till i april i år då med andra ord. 

    Jag har gått igenom mycket svårt i livet och jag känner mig bara pissad på. Jag kan inte förstå varför vissa människor ska få gå igenom så himla mycket tråkigheter medan en del bara glider fram genom livet.
    Utåt sett är jag glad och trevlig, men inuti är jag bitter och sur. 
    Det här med att aldrig lyckas bli gravid håller på att dra ner mig totalt, jag har gråten i halsen hela tiden, ser jag någon med gravidmage kommer tårarna. 
    Det är endast sju veckor kvar tills vi får ringa vår vårdcentral och de skickar en remiss till IVF, men det känns oändligt långt borta ändå. Jag är snart helt knäckt. Vad ska man göra? Ska jag gå i samtal hos någon eller vad? Vad har ni andra som kämpar med detta gjort?

  • Svar på tråden Blir aldrig gravid, inne på 34:e försöket
  • blomman 2

    Jag har inte varit i din situation men förstår uppgivenheten när man vill så mycket och så funkar det inte lika lätt som för andra.
    Jag tror att det skulle vara jättebra ifall du tog kontakt med vården för samtalsstöd tex: KBT.
    som du säger,du har en del i bagaget och det kan vara bra att få lite hjälp och stöd att komma vidare för trots att man tror att man har bearbetat sitt förflutna så finns det ofta saker som gnager.
    Jag tror också att det är klokt att prata av sig med någon utomstående för att vara lätta sitt hjärta och kring oron över misslyckade försök till att bli gravid.
    Jag hade också svårt att bli gravid när jag äntligen träffade rätt man och när jag släppte tanken helt och fokuserade på annat i livet blev vi gravida. 


     

  • Miatheone

    Förstår precis vad du menar. Försökt oss på ett syskon nästan 2 år. Men månad efter månad är det negativt test. För att göra en fertilitetsutredning behöver vi ta hjälp av en privat klinik och betala massa pengar eftersom vi redan har ett gemensamt barn. Det är väl åt det hållet det lutar nu. Har under denna period varit med om så många personer som berättat att dem är gravid och man blir lika ledsen varje gång över att det inte är en själv. Månad efter månad blir jag grundlurad av kroppen som ger en signaler på att nu kanske du är gravid men nej då kommer mensen sen som ett brev på posten. 

    Vi har inte berättat för någon vad vi går igenom men skulle nog garanterat vara bra att prata med någon. Det värsta i det hela är att säger dem att IVF nu är enda chansen så kommer det inte gå ekonomiskt för oss och det gör så ont i mig att jag kanske aldrig kommer kunna ge mitt barn ett syskon. Känner också att det är dags att börja berätta för dem närmsta då jag inte längre orkar få frågan : Är det inte dags för ett syskon snart? Är du gravid? Vill bara skrika rakt ut Nej det är jag inte vi har försökt men det går inte. Så känner med dig och vet precis hur det känns. Förhoppningsvis står vi här båda med vår bebis i famnen snart.  Finns här om du bara vill skriva av dig och prata om det eller pratat om något helt annat går det med 🙂🌸

  • Zaro

    Jag är ledsen att du behövt kämpa, men det är faktiskt inte så ovanligt, bara inte något man pratar så öppet om.
    Själv sökte jag under flera års tid vård för smärtor och trötthet, när vi började med inseminationer visar det sig att jag har två kroniska sjukdomar som sänker fertiliteten. Vi fick pausa fertilitetsbehandlingarna då och behandla min ena sjukdom och sen körde vi på IVF som lyckades direkt. IVF är väldigt effektivt för de flesta och de brukar göra en fertilitetsundersökning först för att se om det är något ''fel'' hos er man kan åtgärda eller om ni bara behöver fertilitetsbehandling helt enkelt. Lycka till!

Svar på tråden Blir aldrig gravid, inne på 34:e försöket