• Darthtyranus

    Pluggat yh i 2år men trivs inte. Plugga till totalt annat? Undersköterska? För gammal?

    Hej..

    Jag ligger här i sängen och mår uselt... Pluggade en utbildning på yrkeshögskola som ledde till ett kontorsjobb. Trodde det skulle bli så bra och blev så himla glad när jag fick jobb inom det.. Men det blev bara skit. Vantrivs. För mycket press, ingen introduktion eller hjälp överhuvudtaget. Känner att jag går under av att förväntas kunna så mycket trots noll erfarenhet. Det är långsiktig stress och press och jag mår skit av det. Plus trivs inte med chef eller närmaste kollegan heller. Andra jobb är svåra atg hitta i detta yrke och i ren desperation känner jag att jag kanske inte klarar att jobba på kontor.. 
    Behöver kanske nåt mer praktiskt egentligen. Började fundera på vården då jag är en omtänksam person osv men samtidigt lite introvert och inte så pratig och värdelös på kallprat. Men själva yrket lockar mig på nåt sätt och det lär vara lätt att få jobb osv.. Men jag är 38år gammal nu och kan man verkligen med att plugga till undersköterska när man precis gått en "högre" utbildning typ? Har någon ens gjort så?? Är kille btw om det nu spelar roll. Vet inte vad jag vill bli i livet fortfarande.. Trots att jag närmar mig 40 😔😔😔😔

  • Svar på tråden Pluggat yh i 2år men trivs inte. Plugga till totalt annat? Undersköterska? För gammal?
  • Kammen320

    Varför inte? Börja nu, så är du klar tills du är 40. Då har du minst 25 år kvar att jobba. 
    Fyller 40 i år o efter 20 år som brevbärare känner jag att jag behöver söka mig nån yh-utbildning o byta riktning helt. Har inte kommit på vad än dock...

  • Dexter dot com

    Om du tidigare inte jobbat inom vården råder jag dig att gå på timmar på olika enheter för att se om det verkligen är något du vill satsa på innan du utbildar dig till uska. Anledningen till att det är lätt att få jobb är ju att många helt enkelt inte står ut med stressen, dåliga löner & scheman mm.

  • Darthtyranus

    Ja jag är medveten om att många slutar osv.. Gör mig osäker också. Men om jag hade jobbat som uska så hade jag nog sökt mig till äldreboende eller hemtjänst tror jag.. Jobba på sjukhus eller vårdcentral är nog inte min grej. Men jag vet ju inte hur det är att jobba på äldreboende eller med hemtjänst heller så.... Kanske är jag ute o cyklar.. Jag vet inte. Bara så less på att må såhär dåligt som jag gjort nu sen jag började nya jobbet för snart ett halvår sen... Varit sjukskriven t.o.m pga att allt blev för mycket redan.. Både privat o med jobbet då.. Sjuk ofta för jag får magproblem av oron och inre stressen. Börjar må psykiskt dåligt med. Är halvtidssjukriven nu men vill bara vara heltidsssjukriven igen för då kunde jag släppa det lite o började må bättre, men sen var jag tvungen att börja igen o då kom allt tillbaka direkt... 
    Har redan tagit csn i 2 år och skulden byggs ju upp.. Så helst ville jag isf läsa nåt kort, typ 1år eller 1.5år max.... Som uska är... Om jag passar som det är omöjligt att veta...
    Sinnessjuk söndagsångest idag... Varit hemma en vecka pga magen som är kaos men imon måste jag dit. Slänger mig hellre i en iskall flod och flyter iväg typ... Stod på en bro igårkväll och tänkte tanken. Jag har varit deprimerad förut men detta är annorlunda. Jag vet orsaken denna gången. 100% jobbets fel. Så trött... 

  • Dexter dot com
    Darthtyranus skrev 2024-02-11 11:51:14 följande:

    Ja jag är medveten om att många slutar osv.. Gör mig osäker också. Men om jag hade jobbat som uska så hade jag nog sökt mig till äldreboende eller hemtjänst tror jag.. Jobba på sjukhus eller vårdcentral är nog inte min grej. Men jag vet ju inte hur det är att jobba på äldreboende eller med hemtjänst heller så.... Kanske är jag ute o cyklar.. Jag vet inte. Bara så less på att må såhär dåligt som jag gjort nu sen jag började nya jobbet för snart ett halvår sen... Varit sjukskriven t.o.m pga att allt blev för mycket redan.. Både privat o med jobbet då.. Sjuk ofta för jag får magproblem av oron och inre stressen. Börjar må psykiskt dåligt med. Är halvtidssjukriven nu men vill bara vara heltidsssjukriven igen för då kunde jag släppa det lite o började må bättre, men sen var jag tvungen att börja igen o då kom allt tillbaka direkt... 
    Har redan tagit csn i 2 år och skulden byggs ju upp.. Så helst ville jag isf läsa nåt kort, typ 1år eller 1.5år max.... Som uska är... Om jag passar som det är omöjligt att veta...
    Sinnessjuk söndagsångest idag... Varit hemma en vecka pga magen som är kaos men imon måste jag dit. Slänger mig hellre i en iskall flod och flyter iväg typ... Stod på en bro igårkväll och tänkte tanken. Jag har varit deprimerad förut men detta är annorlunda. Jag vet orsaken denna gången. 100% jobbets fel. Så trött... 


    Gå med i gruppen "Undersköterskeupproret" på FB och läs hur uskor upplever sitt arbete och arbetsmiljö. Om du inte klarar stress och oro tror jag helt ärligt att hemtjänst/äldreboende inte passar dig då det oftast är oerhört stressigt. Men testa som timvikarie och bilda dig en egen uppfattning.
  • CCA

    Vad är det för utbildning du gått?

    Det flest yrkesutbildningar innhåller praktik? Hur har praktik perioderna varit? Trivdes du då?

  • rosesarewhite

    Har du provat att söka andra jobb inom din utbildning? Även om det är svårt att få jobb så har du ju inte bara utbildningen i ryggen längre utan också erfarenhet från det jobb du har nu. Att första jobbet du hittade inte blev riktigt rätt är ju inte konstigt, och många människor byter jobb då och då pga att man vill testa något annat ställe.

    Så sök något annat, på nästa ställe trivs du kanske mycket bättre?

  • Darthtyranus
    rosesarewhite skrev 2024-02-11 12:30:33 följande:

    Har du provat att söka andra jobb inom din utbildning? Även om det är svårt att få jobb så har du ju inte bara utbildningen i ryggen längre utan också erfarenhet från det jobb du har nu. Att första jobbet du hittade inte blev riktigt rätt är ju inte konstigt, och många människor byter jobb då och då pga att man vill testa något annat ställe.

    Så sök något annat, på nästa ställe trivs du kanske mycket bättre?


    Som jag skrev innan så finns det väldigt få sådana här jobb. Iallafall i mitt län. Finns mer i Stockholm och Göteborg men jag kan inte flytta dit pga familj. Därför börjar jag bli desperat.. Och letar utbildningar igen.. 
Svar på tråden Pluggat yh i 2år men trivs inte. Plugga till totalt annat? Undersköterska? För gammal?