• Zorken

    Speltid för 9 åring

    Har en 9 åring som älskar son dator/platta/telefon ja allt som har med skärmen att göra..

    Han spelar timmar varje dag å jag å mannen är oense vad som är vettig tid att sitta framför en skärm.

    Som idag så satte han igång datorn vid 9 å satt till ca 2. Med nåt litet avbrott bara..sen kom våra gäster för kalas. Då tyckte mannen efter en stund att sonen kunde få aitta vid datorn för han hade tråkigt. Sen dess har han suttit där. Med lite kortare stunder när jag tjatat på honom att speltiden är slut. 

    Sonen är alltid på surt eller otrevligt humör. Mest mot mig. Han vill aldrig göra sin öäxa eller ens äta nästan. Allt handlar om skärmen. På vardagarna är det liknande. Han kommer hem å sätter sig vid datorn å sen blir det i typ 3 timmar. Jätteotrvlig när vi ska göra läxan. Känns som det enda jag gör är å tjatar å gnäller. Mannen är ju lika beroende som sonen. Så less på detta. Hur mycker sitter era barn i samma.ålder? 

  • Svar på tråden Speltid för 9 åring
  • Anonym (Mamma)

    Läxor gör man självklart först. Skärmtiden ska avslutas minst en halvtimme före läggning, vilket gör att skärmtiden kan bli kortare om man inte lär klar med läxorna i tid. Sedan om ni har länkat konto så ni kan begränsa tiden så är det en bra sak att ställa in, annars kan man använda äggklocka.

  • Anotherone

    I den åldern var det faktiskt noll.
    Min son blir myndig i år och fick sitt ps4 i 10-års present.  Så före dess fanns inget sånt i hemmet.  Platta har vi aldrig ägt.

    Men i flera år hade han 30 min per dag att spela,  det gick också att samla tiden till helgen och spela mera då.  Så blev det ofta naturligt eftersom han hade både läxor och träningar så vissa vardagar var antalet spelminuter noll. Sina kompisar träffade han i skolan och på träningen. 

    Men så här, blir skola och andra aktiviteter lidande så är det dags att införa rutiner.
    Läxor bör klaras av medan man är pigg och har energi. Inte kl 19 när melatoninet börjar göra en trött och man redan tjafsat om skärm i x antal timmar. 
    Utevistelse och eller lek/umgänge med kompisar i riktiga livet så att säga. Förekommer det?
    Och vad är det som sker på skärmen/datorn? Vet ni det?

    Tror också väldigt mycket på att barn gör som föräldrar gör och inte som man säger.  Sitter du/ni ofta med mobilen själva (eller datorn) så kommer barnet ju att se det och ifrågasätta varför han inte får.
    Sen måste inte barn och vuxna nödvändigtvis ha samma regler,  det är inte det jag menar. Men även vuxna har ofta saker man kanske ska prioritera innan man fastnar med skärm. Eller försöka vara delaktiga med barnen tills de lagt sig.

    Kan rekommendera Det syns inte (www.detsynsinte.se) som har en föräldraguide på sin webbplats liksom en mental tallriksmodell som visar vad man behöver för att må bra. 

  • Anotherone
    Anonym (Mamma) skrev 2024-02-10 21:10:42 följande:

    Läxor gör man självklart först. Skärmtiden ska avslutas minst en halvtimme före läggning, vilket gör att skärmtiden kan bli kortare om man inte lär klar med läxorna i tid. Sedan om ni har länkat konto så ni kan begränsa tiden så är det en bra sak att ställa in, annars kan man använda äggklocka.


    Det glömde jag skriva,  superviktigt!
    De flesta av oss vuxna som varit på kurs i stress och stresshantering vet att hjärnan behöver vila före sänggående. Ingen skärm, inget mer input att behöva hantera. Så inga skärmar eller mobiler i sovrummet. 
  • Aliona

    Ca två-tre timmar i veckan får sonen, som dock är lite yngre än din. På vardagarna hinns det inte med någon skärm, då det är fritids, läxor och aktiviteter. På helgen får han spela eller kolla på film en-en och en halv timme per dag. Men jag märker också att det är svårt med humöret. Han är otroligt glad, positiv och full av energi, men så fort han spelat en liten stund blir han sur och ledsen.  


    Jag tänker att det inte är timmar och minuter som betyder mest, utan att man hinner med annat som kompisar, utetid, aktiviteter, läxor, läsa böcker och hjälpa till hemma, och tid utöver det kan användas till skärm om man vill. 

  • Anonym (Mmm)

    Om han fick - hur länge som helst.
    Vi låter honom sitta 45-60 min på morgonen (fruktansvärt morgonpigg). Och ca 45 på kvällen. 

  • Anonym (Mmm)

    Tillägg han går alltså aldrig på fritids. Skolan är 8-14. Läxor, träning och kompisar går först. Vardagar hinner han med 20-30 min på morgonen. 

    45-60 på helgen. 

  • Lynx123

    Om sonen är otrevlig pga spelandet så har han nog blivit ganska gravt.beroende. Skulle råda er att helt lägga ner skärmtid i några veckor, alltså även för dig och mannen. Spela riktiga spel tillsammans eller hitta på andra saker att göra. Efter en tid, när sonen lugnat och skärpt sig så kanske lite på helgerna - OM han skött sig under veckan. En liten nioåring ska vara ute och leka mycket, ha en massa hobbies och ha roligt mwd vänner och familj....inte vara spelberoende till den milda grad att det påverkar hans humör.

  • Core

    Det fungerar efter att vi valde att vara helt konsekvent. Missar man träningar, slarvar med läxan, eller är otrevlig är det och en vecka med totalt skärmförbud som gäller.

    Sedan vi krigat igenom två sådana veckor fattar de vinken, vad vi säger respekteras och då går det bra att spela en del. Men förvarnar jag om att det är mat, då är det bara att stänga av samma sekund 20 minuter senare, när vi ropar 

    Konsekvent konsekvent konsekvent är det enda som funkar! Hota ALDRIG med något du sedan inte genomför. Vi vuxna har fått jobba med oss själva, det är där arbetet legat, inte hos barnen

  • Anotherone
    Core skrev 2024-02-11 11:33:33 följande:

    Det fungerar efter att vi valde att vara helt konsekvent. Missar man träningar, slarvar med läxan, eller är otrevlig är det och en vecka med totalt skärmförbud som gäller.

    Sedan vi krigat igenom två sådana veckor fattar de vinken, vad vi säger respekteras och då går det bra att spela en del. Men förvarnar jag om att det är mat, då är det bara att stänga av samma sekund 20 minuter senare, när vi ropar 

    Konsekvent konsekvent konsekvent är det enda som funkar! Hota ALDRIG med något du sedan inte genomför. Vi vuxna har fått jobba med oss själva, det är där arbetet legat, inte hos barnen


    Håller helt med dig om att vara konsekvent behöver genomsyra allt. 
Svar på tråden Speltid för 9 åring