• juliafulia

    Hur länge hade ni HPV innan det läkte ut?

    Ja, som fråga lyder? hur länge hade ni HPV innan det läkte ut? Det står på flesta sidor jag googlar på att det skall ta upp till 2 år. Jag har haft mina i 4 nu 🥲 de är lätta iof, men inte roligare för det. Ångest dagligen  


    kram till alla 

  • Svar på tråden Hur länge hade ni HPV innan det läkte ut?
  • Anonym (Anonymton)
    Anonym (Lasch) skrev 2024-02-09 15:16:07 följande:

    HPV???


    vad menar du?
  • Anonym (Lasch)
    Anonym (Anonymton) skrev 2024-02-09 19:17:02 följande:
    vad menar du?
    Vad menas med HPV? Viruset? Hur vet man att man har det och att det har läkt ut?
  • Anonym (HV)
    Anonym (Lasch) skrev 2024-02-10 09:17:55 följande:
    Vad menas med HPV? Viruset? Hur vet man att man har det och att det har läkt ut?
    HPV är ett väldigt vanligt virus som man kan smittas med vid många olika typer av sex. HPV i sig är inte farligt men om viruset inte läker ut så kan det leda till cancer i livmoder, svalg, vulva, penis, anus osv. Därför blir vi kvinnor kallade på cellprov för att upptäcka HPV och cellförändringar. Tyvärr finns det inget sett för killar att testa sig eller veta om man har det. 
  • Anonym (Lasch)
    Anonym (HV) skrev 2024-02-10 09:30:44 följande:
    HPV är ett väldigt vanligt virus som man kan smittas med vid många olika typer av sex. HPV i sig är inte farligt men om viruset inte läker ut så kan det leda till cancer i livmoder, svalg, vulva, penis, anus osv. Därför blir vi kvinnor kallade på cellprov för att upptäcka HPV och cellförändringar. Tyvärr finns det inget sett för killar att testa sig eller veta om man har det. 
    Min fru har haft livmoderhalscnacer som sen spritt sig i kroppen. Det kan vara så att HPV orsakade det. Alla, både flickor och pojkar (om det är möjligt)  borde vaccineras, det skulle förhindra så mycket lidande. 
  • Anonym (HV)

    Förra året fick jag hemskickat ett HPV-test. När provsvaret kom tillbaka stod det att jag hade HPV högriskvirus. Blev kallad på cellprov och även det provet visade HPV och lätta cellförändringar. Jag blev jätteledsen och rädd men barnmorskan sa att jag skulle få en ny tid inom 4 månader och att det inte är någon fara. Blev tyvärr psykiskt sjuk av denna eviga vänta och har aldrig mått så dåligt. Efter 4,2 månader fick jag komma in på ett prov igen och provsvaret visade inga cellförändringar eller HPV. 


    Vet inte hur länge jag hade viruset då jag inte vet när jag blev smittad. Jag har ALLTID varit supernoga med att använda kondom då jag är rädd för könssjukdomar.

    - Men 2021 träffade jag en kille som jag trodde var seriöst så skippade kondom för första gången i mitt liv. 

    - Ett år senare, 2022 träffade jag min nuvarande sambo. Blev seriöst och skippade kondom. 


    - 2023 får jag reda på att jag har HPV och cellförändringar. Blir även frisk samma år. 


    - Om första killen smittade mig så hade jag det i två år som det brukar ta. 


    - Om min nuvarande sambo smittade mig hade jag bara viruset i 1 år. 

    Men jag kan blivit smittad tidigare men jag har ju varit så jäkla noga med kondom så högst troligt någon av dessa två. Är även vaccinerad mot HPV. 


     

  • Anonym (HV)
    Anonym (Lasch) skrev 2024-02-10 09:37:57 följande:
    Min fru har haft livmoderhalscnacer som sen spritt sig i kroppen. Det kan vara så att HPV orsakade det. Alla, både flickor och pojkar (om det är möjligt)  borde vaccineras, det skulle förhindra så mycket lidande. 

    Beklagar!❤️ Cancer är djävulens påfund. När jag gick i skolan blev vi vaccinerade mot HPV. Nu i vuxen ålder har vi kvinnor blivit erbjudna gratis vaccin mot HPV för att försöka utrota skiten. 


    Som kvinna är det dock jätteviktigt att man går på sina cellprovstagningar. Finns inget annat sätt att upptäcka livmoderhalscancer och de flesta som får den typ av cancer är de kvinnor som inte går och gör cellprov. Oftast tar det 10-15 år för HPV-virus att bli cancer. 

  • juliafulia
    Anonym (HV) skrev 2024-02-10 10:03:21 följande:

    Beklagar!❤️ Cancer är djävulens påfund. När jag gick i skolan blev vi vaccinerade mot HPV. Nu i vuxen ålder har vi kvinnor blivit erbjudna gratis vaccin mot HPV för att försöka utrota skiten. 


    Som kvinna är det dock jätteviktigt att man går på sina cellprovstagningar. Finns inget annat sätt att upptäcka livmoderhalscancer och de flesta som får den typ av cancer är de kvinnor som inte går och gör cellprov. Oftast tar det 10-15 år för HPV-virus att bli cancer. 


    har vi blivit erbjudna gratis vaccin?? för vuxna kostar det väl 2200kr per spruta. Bara nyfiken 🤓
  • juliafulia
    Anonym (HV) skrev 2024-02-10 09:55:00 följande:

    Förra året fick jag hemskickat ett HPV-test. När provsvaret kom tillbaka stod det att jag hade HPV högriskvirus. Blev kallad på cellprov och även det provet visade HPV och lätta cellförändringar. Jag blev jätteledsen och rädd men barnmorskan sa att jag skulle få en ny tid inom 4 månader och att det inte är någon fara. Blev tyvärr psykiskt sjuk av denna eviga vänta och har aldrig mått så dåligt. Efter 4,2 månader fick jag komma in på ett prov igen och provsvaret visade inga cellförändringar eller HPV. 


    Vet inte hur länge jag hade viruset då jag inte vet när jag blev smittad. Jag har ALLTID varit supernoga med att använda kondom då jag är rädd för könssjukdomar.

    - Men 2021 träffade jag en kille som jag trodde var seriöst så skippade kondom för första gången i mitt liv. 

    - Ett år senare, 2022 träffade jag min nuvarande sambo. Blev seriöst och skippade kondom. 


    - 2023 får jag reda på att jag har HPV och cellförändringar. Blir även frisk samma år. 


    - Om första killen smittade mig så hade jag det i två år som det brukar ta. 


    - Om min nuvarande sambo smittade mig hade jag bara viruset i 1 år. 

    Men jag kan blivit smittad tidigare men jag har ju varit så jäkla noga med kondom så högst troligt någon av dessa två. Är även vaccinerad mot HPV. 


     


    Hej. Men nu blir jag förvirrad? hur kan du ha fått högrisk hpv när du är vaccinerad? det läkte ut väldigt fort på dig båda gånger.
    Sen skyddar inte kondom mot den här skiten som jag förstår, står så överallt. Typ att det skyddar, men inte skyddar. Ja, jag fattar inte. 
  • Anonym (Undrar)
    juliafulia skrev 2024-02-12 05:37:27 följande:
    Hej. Men nu blir jag förvirrad? hur kan du ha fått högrisk hpv när du är vaccinerad? det läkte ut väldigt fort på dig båda gånger.
    Sen skyddar inte kondom mot den här skiten som jag förstår, står så överallt. Typ att det skyddar, men inte skyddar. Ja, jag fattar inte. 
    Varför skulle inte kondom skydda?
  • juliafulia
    Anonym (Undrar) skrev 2024-02-12 09:15:08 följande:
    Varför skulle inte kondom skydda?
    Kopierar in det som står på nätet. Alltså för att förtydliga, detta är inte mina tankar, utan fakta från nätet. ? Det skyddar inte till hundra procent, eftersom viruset kan finnas på ställen som kondomen inte skyddar.?
  • juliafulia
    juliafulia skrev 2024-02-12 13:15:28 följande:
    Kopierar in det som står på nätet. Alltså för att förtydliga, detta är inte mina tankar, utan fakta från nätet. ? Det skyddar inte till hundra procent, eftersom viruset kan finnas på ställen som kondomen inte skyddar.?
    Frågetecken var citattecken, men blev frågetecken när jag postade inlägget.
  • Anonym (HV)
    juliafulia skrev 2024-02-12 05:31:07 följande:
    har vi blivit erbjudna gratis vaccin?? för vuxna kostar det väl 2200kr per spruta. Bara nyfiken 🤓
    Kvinnor födda -94 till -98 får gratis vaccin mot HPV. Började 2022 tror jag.
  • Anonym (HV)
    juliafulia skrev 2024-02-12 05:31:07 följande:
    har vi blivit erbjudna gratis vaccin?? för vuxna kostar det väl 2200kr per spruta. Bara nyfiken 🤓
    Kvinnor födda -94 till -98 får gratis vaccin mot HPV. Började 2022 tror jag.
  • Anonym (HV)
    juliafulia skrev 2024-02-12 05:37:27 följande:
    Hej. Men nu blir jag förvirrad? hur kan du ha fått högrisk hpv när du är vaccinerad? det läkte ut väldigt fort på dig båda gånger.
    Sen skyddar inte kondom mot den här skiten som jag förstår, står så överallt. Typ att det skyddar, men inte skyddar. Ja, jag fattar inte. 

    Jag vet faktiskt inte varför jag hade högrisk, men hade annan typ än 16 och 18 som i flests fall leder till cancer om det inte läker ut. 


    Obs! Har bara haft HPV och cellförändringar EN gång vilket upptäcktes på senaste cellprovet. 


    Men både min mamma och syrra som jobbar inom vården säger att jag haft väldigt otur då är vaccinerad och haft skyddat samlag större delen om mitt aktiva sexliv samt att jag inte varit med så många olika. Men tyvärr räcker det att ha oskyddat samlag men en person för att bli smittad, för man vet ju inte själv att man är smittad. 

  • Anonym (Undrar)
    juliafulia skrev 2024-02-12 13:15:28 följande:
    Kopierar in det som står på nätet. Alltså för att förtydliga, detta är inte mina tankar, utan fakta från nätet. ? Det skyddar inte till hundra procent, eftersom viruset kan finnas på ställen som kondomen inte skyddar.?
    Ok. Kan inte detta gälla andra könssjukdomar också i så fall?
  • juliafulia
    Anonym (Undrar) skrev 2024-02-13 07:09:57 följande:
    Ok. Kan inte detta gälla andra könssjukdomar också i så fall?
    Du får nästa googla själv. Det står på de flesta sidor det jag klistrade in. På vissa står det även att det smittar via kyssar. Jag blir mörkrädd och bara ångestfylld. 
Svar på tråden Hur länge hade ni HPV innan det läkte ut?